Žehrají na proměnné značky omezující rychlost a na měření elektronickými radary. Změní se rychlost ze sedmdesátky na padesátku – často bez nějakého zjevného důvodu – a dřív, než stihnete zpomalit, už vás automatické měřiče zaznamenají jako hříšníka.

Rychlost může regulovat dispečink

Načež přijde pokuta. Deník ale zaznamenal, že ne každý má podobnou zkušenost. Oslovil řidiče Jiřího, který tunelem jezdí denně do práce. Zatím prý bez problémů. Na rozdíl od jeho kolegy, který si na důsledky změn rychlosti stěžuje hodně nahlas. „Asi má menší kliku,“ pousmál se Jiří.

Město oponuje, že rozhodně není cílem tahat peníze z kapes řidičů. Rychlost sice může regulovat dispečink – často ji ale mění telematické systémy automaticky – podle vývoje dopravní situace zaznamená kamerami a vyhodnocené počítači. A to nejen v daném místě, ale i v okolí.

Hodně hříšníků muselo sáhnout do peněženky 

Taková pověst, jako nyní Blanka, ovšem v Praze provází více úseků frekventovaných komunikací. A slyšet lze shodné argumenty: omezení je nesmyslné a měření zbytečné; jen prý vede k tomu, aby motoristé platili.

Tak leckdo zhodnotí třeba střídání rychlostních limitů na Strakonické. A přestože se o nich ví, nezůstávají bez úlovku. Hodně hříšníků muselo sáhnout do peněženky zvlášť kvůli nerespektování omezení v ulici Zálesí poblíž křižovatky s Novodvorskou, podobné je v to Libocké či v Modřanské. Ovšem i leckde jinde; namátkou třeba u střešovické nemocnice.

S automatickými systémi měření rychlosti se řada motoristů sžila

Měřiči rychlosti s automatickým záznamem je Praha prošpikována důkladně. Používají se dva systémy: měření okamžité rychlosti v konkrétním místě nebo měření úsekové založené na vyhodnocení, za jaký čas vozidlo projelo určitou vzdálenost. A mimochodem – elektronika umí odhalovat i průjezdy na červenou.

S automatickými systémy měření rychlosti se už ovšem řada motoristů sžila. Pokud jezdí nějakou trasou pravidelně, mají ji zjevně dobře zmapovanou. Vidět to bývá třeba v ulici K Barrandovu i na dalších dálničních přivaděčích, kde auta frčí v levém pruhu, aby zpomalila jako na povel. Zrovna v místě, kde jsou vidět kamery a pod nimi bílé čáry na vozovce označující místo, kam míří. Na jejich přítomnost ostatně upozorňují i některé navigace.

Některé policejní vozy jsou vybaveny radary v mobilním provedení

Kde se v Praze měří rychlost, opravdu není tajemstvím. V mapě je to vyznačeno na webových stránkách magistrátu, web městské policie zase odkazuje na interaktivní mapu dopravniinfo.cz, v níž se při větším zvětšení objeví na místech s elektronickými měřiči stylizované ikony policistů – a zveřejňuje i 130 adres konkrétních míst určených k měření rychlosti strážníky.

Ředitel městské policie Eduard Šuster nicméně připomněl, že jeho podřízení zdaleka už neměří rychlost tak často jako dřív: dnes to z větší části obstarávají elektronické systémy. Neznamená to ovšem, že by strážníci s radarem z ulic úplně zmizeli. Což platí i pro policisty. A radary v mobilním provedení jsou rovněž vybaveny některé policejní vozy i motocykly.