Volnější silnice, nedostatek pravidelného pohybu, podpora budování cykloinfrastruktury a také zájem o aktivní a udržitelnou dopravu. To jsou hlavní motivace více než 20 tisícovek registrovaných účastnic a účastníků výzvy Do práce na kole 2021. Ti poprvé vyrazí do ulic v sobotu a celý měsíc se budou nejen do práce, ale třeba i do přírody dopravovat „na vlastní pohon”. 

„Kromě změny dopravních návyků chceme motivovat k pohybu na čerstvém vzduchu,“ řekl koordinátor výzvy Jan Haruda. Ze závěrečných dotazníků pro účastníky vyplývá, že v mnoha případech lidé u aktivních způsobů dopravy zůstávají i po ukončení akce. V Praze se za poslední rok zvýšil počet cest vykonaných na kole o více než třicet procent oproti roku 2019. 

Letos je k dispozici nová mobilní aplikace

Výzvy Do práce na kole se pravidelně účastní více než 50 % žen. Podle průzkumů právě ženy pociťují obavy o svou bezpečnost v provozu více než muži. I to je jeden z důvodů proč se spolek AutoMat dlouhodobě věnuje mimo jiné také tématu bezpečnosti cyklistů ve městech. 

Proto jsou jedním ze zásadních přínosů výzvy Do práce na kole anonymizovaná data o trasách účastníků, která spolek AutoMat využívá v jednání s městy o zlepšování infrastruktury pro pěší a cyklisty. K snadnějšímu zaznamenávání vykonaných cest, a tedy i vyššímu počtu získaných dat, přispěje letos zbrusu nová mobilní aplikace Do práce na kole. 

„Z tzv. analýzy tras průjezdů poznáme, jak často a hojně cyklisté projíždějí daným místem, a můžeme to srovnat třeba s místy nejčastějších přestupků či nehod a hledat řešení,” sdělil Jan Haruda.