„Do optimálního stavu nám chybí padesát řidičů,“ připustila Michaela Kuchařová z DP. Zatímco strojvedoucích metra a řidičů tramvají, kteří získávají oprávnění přímo v DP, je dostatek, za volant autobusů se lidé příliš nehrnou. Sice už byla zrušena povinná dvouletá praxe, ale každý uchazeč musí mít řidičský průkaz na autobus, který v současnosti stojí kolem třiceti tisíc korun, což mnoho zájemců ihned odradí.

DP na nedostatek řidičů zareagoval kampaní, v níž láká na plat 24 000 korun měsíčně. Zájemci se však příliš nehrnou. Kdo chce řídit autobus, musí mít řidičský průkaz skupiny D. Dříve měli muži možnost udělat si řidičský průkaz na vojně, dnes si ho musí zaplatit sami. A ani DP na něj nijak nepřispívá, i když o tom uvažuje. „O otázce úhrady diskutujeme s s úřadem práce a tuto variantu připravujeme,“ potvrdila Kuchařová.

Vysoký věkový průměr

Podle odborářů by dopravce měl zájemce ještě více motivovat finančně. „Chceme, aby řidiči autobusů, tramvají a strojvedoucí metra měli stejný plat,“ řekl předseda odborového sdružení DP-Autobusy Jiří Čada. Podnik tvrdí, že nedostatek řidičů autobusů není zatím nijak kritický. „Neohrožuje plynulost provozu a tento náš interní problém cestující nepocítí,“ dodala Kuchařová. Připouští však, že situace bude muset být řešena, protože věkový průměr řidičů autobusů je téměř padesát let.

Pražský dopravní podnik navíc bude muset při náboru řidičů uspět s dalšími veřejnými dopravci a dopravními společnostmi. Podle statistik chybí na českém trhu kolem dvaceti tisíc řidičů autobusů či kamionů. Čím dál tím více řidičů navíc odchází řídit do zahraničí, kde si i po odečtení všech nákladů vydělají více.