Pokud Pražané potřebují k výkonu zaměstnání či k cestě na nákup využít metro, tramvaj či autobus, musí se chránit, aby nenakazili infekcí COVID-19 sebe nebo ostatní. Hřibovo nařízení platí podle tiskové zprávy dopravního podniku od nástupu do autobusů či tramvají po výstup i od vstupu do vestibulů metra a přepravního prostoru po jejich opuštění.

Online reportáž

„Jako ochranu lze využívat respirátor, roušky či po domácku vyrobené roušky, šátky, šály nebo jinou tkaninu, která může pomoci bránit šíření kapének během dýchání či mluvení a chránit tak ostatní cestující i řidiče. V případě nedodržování tohoto pravidla mají řidiči právo vyloučit cestujícího bez ochrany nosu a úst z přepravy,“ informovala Aneta Řehková, mluvčí DPP.

Řidiči v autobusech městské hromadné dopravy v Praze jsou oddělení od ostatních cestujících kvůli prevenci proti šíření koronaviru..
MHD v Praze během koronavirové krize: Hřib nařídil povinné zakrytí úst a nosu

Podle čtenářky Pražského deníku byla v úterý ráno většina cestujících v širším centru metropole disciplinovaná. Nechránění jeli ve vozech MHD pouze někteří jedinci. Toto svědectví potvrzuje také sdělení pražské městské policie. Hlídky strážníků se na dodržování povinnosti zakrývat si dýchací cesty zaměřily a podle mluvčí Ireny Seifertové až 95 procent cestujících magistrátní opatření proti koronaviru respektuje.

Čtyřicet cestujících bylo vykázáno

„Strážníci zaznamenali 245 případů, kdy cestující neměli nos a ústa zakryty povinnou rouškou. Většina z těchto hříšníků respektovala upozornění strážníků, čtyřicet cestujících bylo z městské hromadné dopravy vykázáno,“ uvedla Seifertová s tím, že mezi „rebelujícími“ byli hlavně cizinci a že kontroly měly být první den spíše preventivního charakteru. „V kontrolách bude městská policie i nadále pokračovat, na bezpečnost v městské hromadné dopravě vyčlenila až stovku strážníků.“

Ulehčit situaci cestujícím i řidičům chce dopravní podnik i tím, že až do odvolání platí nařízení zastavovat ve všech zastávkách na znamení. Tímto krokem se má minimalizovat přímý kontakt lidí s vnitřním zařízením vozu.

„V praxi to znamená, že cestující nemusí mačkat tlačítko 'Stop', řidiči budou automaticky zastavovat na každé zastávce na znamení. Řidič poté otevře dveře, pokud bude na zastávce stát cestující nebo na palubě zaznamená pohyb, například směrem ke dveřím nebo se sedící cestující začnou zvedat,“ popisuje mluvčí Řehková. Už dříve DPP i městská firma Ropid, organizátor MHD v Praze a okolí, upozorňovaly, aby se cestující během jízdy posadili a pokud není místo a musí stát, aby se o madla či tyče opírali předloktím nebo tělem.

Centrální operační středisko Městské policie Praha v jejím sídle v Korunní ulici, kde strážníci vyřizují telefonáty na tísňovou linku 156.
Vidím pána sedět na lavičce v parku. Jak Pražané volají kvůli karanténě policii

Ke třetímu opatření přistoupil pražský dopravní podnik na základě doporučení expertů z Českého vysokého učení technického (ČVUT) – do úterního rána byly vypnuty ve všech vozidlech povrchové MHD systémy, které využívají vnitřní cirkulaci vzduchu, tedy klimatizaci nebo ventilaci s recirkulací vzduchu. Díky otevíraní středních a zadních dveří se v autobusech a tramvajích podle DPP posílí výměna vnitřního vzduchu za čerstvý. 

Málo lidí i úplně prázdné spoje

Vyhlášení stavu nouze, kvůli němuž jsou zavřeny hospody a většina obchodů, i vládní nařízení celostátní karantény se projevily také ve využívání hromadné dopravy v Praze. „Po 22. hodině se propad pohybuje mezi 76 až 79 procenty, v autobusových spojích v centru města v této době jezdí jednotky cestujících, v okrajových částech dokonce úplně prázdné spoje,“ zaznamenal dopravní podnik.

BUS do 22:30
Dřívější ukončení provozu se týká linek číslo 101, 108, 110, 115, 116, 117, 121, 124, 130, 138, 143, 147, 149, 151, 153, 155, 158, 160, 164, 165, 168, 169, 170, 172, 175, 185, 199, 202, 203, 204, 208, 209, 224, 228, 236, 240, 246 a 247.
Zdroj: DPP hl. m. Prahy

Proto rozhodl po konzultaci s vedením metropole a Ropidem, že 38 autobusových linek ukončí provoz už ve 22:30. „Jízdní řád u linek číslo 101 a 108 bude upraven tak, aby byly zajištěny spoje na směnný provoz pro společnost Zentiva, respektive pro Ústřední vojenskou nemocnici,“ ohlásila mluvčí Řehková změny na trase Zentiva - Tolstého v Praze 10, respektive Sídliště Na Dědině - Dejvická v šesté městské části.

Jelikož kvůli snaze zabránit tragickým následkům epidemie koronaviru byly uzavřeny hranice a k omezení provozu došlo v letecké i železniční dopravě, je od úterý dočasně mimo provoz speciální autobusová linka Airport Express, která běžně vozí turisty mezi Letištěm Václava Havla a vlakovou stanicí Praha hlavní nádraží. Ropid už v pondělí ohlásil také postupné ubývání spojů na letištní autobusové lince 119 z Nádraží Veleslavín.

Tramvaj. Ilustrační foto.
Otevírání dveří? A co madla? Jak se MHD v Praze brání proti šíření koronaviru

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník