Příměstské autobusy jedoucí od Říčan už nebudou mířit ke stanici metra Depo Hostivař, ale nově pojedou na Háje. Tato chystaná změna zvedla velikou vlnu nevole mezi obyvateli Kostelce nad Černými Lesy či Říčan. Lidé začali protestovat a sepisovat petice.

Léta dojížděli na trasu A

Na Hájích budou nově ukončeny příměstské linky 381, 382, 383 a 387, přičemž linka 393 bude zrušena a sloučena se souběžnou linkou 383. Nové trasy mají začít platit společně s uvedením nových jízdních řádů 14. prosince.

„Na metro A měli cestující letité spojení, a tak si zde hledali pracovní příležitosti, školy pro děti, lékaře a příslušné nemocnice. Změna přinese i přestupování, návaly a delší jízdní doby,“ upozorňuje na negativa Tomáš Bílek, jeden z protestujících.

Podle Ropidu změna prospěje

Naopak Ropid, organizátor Pražské integrované dopravy, vidí ve změnách hlavně pozitiva. Jejich hlavním důvodem je podle dopravců zlepšení spojení obcí a měst na jihovýchodě od Prahy s hlavní městem. Na Kutnohorské ulici totiž dochází ke každodenním kolonám a autobusy zde ztrácejí až desítky minut. Navíc metro C nabízí mnohem kratší interval oproti metru A.

„Velká část obcí tuto změnu přijala a požadovala. Také máme ohlasy cestujících, kteří hodnotí tento návrh kladně. Samozřejmě chápeme, že část cestujících nebude se změnou souhlasit, ale obecně by většina z nich měla pocítit zlepšení. Přeci jen na Háje je to trochu blíž, autobusy se sice možná nevyhnou koloně v Uhříněvsi, ale vyhnou se kolonám v Dolních Měcholupech a na křižovatce Průmyslová–Kutnohorská,“ vysvětlil Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Odpůrci: Zádrhel je v Uhříněvsi

S tím ale odpůrci změn nesouhlasí. „Doprava nezrychlí, protože hlavním místem zpožďování autobusů je Uhříněves kvůli kruhovým objezdům a světelným křižovatkám v oblasti Nového Náměstí a odbočky na Říčany, kde busy opakovaně nabírají zpoždění 15 až 20 minut,“ informoval člen petičního výboru Pavel Kindl. Proti plánovaným změnám už podepsalo petici přes 1500 lidí.

Odklonění zmíněných linek se dotkne i dopravy v oblasti Uhříněvsi a také příměstských autobusů v oblasti Klokočné, Svojetic a Struhařova. Část spojů z Kolodějí a Dubče opustí Depo Hostivař a všechny autobusy z těchto čtvrtí pojedou nově na Skalku. V Uhříněvsi bude pro cestující zajištěn přestup na městské autobusy ve směru Depo Hostivař. Navíc bude zkušebně v ranní špičce tento směr posílen speciálními vloženými spoji linky 264.

Linka 267 z Hájů pojede nově přes Kolovraty do Nedvězí, kde nahradí zrušenou linku 268 z Depa Hostivař. Linka 265 bude posílena a prodloužena do Lipan a vybrané spoje v pracovní dny dále z Lipan do Kolovrat. Linky 264 a 364 již nebudou mimo špičky končit u Nádraží Uhříněves, ale pojedou rovnou k Depu Hostivař. V úseku Depo Hostivař – Uhříněves tak bude zajištěn stejný interval jako dosud. „Cestující z obcí na trase linky 364 se zbaví nutnosti přestupovat v Uhříněvsi na další autobusy,“ sdělil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování Ropidu.

Zlobí se také starosta Prahy 11

„Metro C je již nyní silně přetížené a cestující na Kačerově mají co dělat, aby se do vlaku dostali. Jak to bude vypadat, až nyní z 90 procent obsazený vlak přijede z Hájů kvůli velkému množství nově dovezených cestujících na Kačerov již úplně plný?“ ptá se Hana Hofmanová, další členka petičního výboru.

Zlobí se i starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský (ODS). „Tento krok se nám zdá nešťastný. Háje nebyly konstruovány na takovou zátěž autobusy, chybějí zde i nástupní zastávky, a na rozdíl od Hostivaře u nás zatím není možnost přestupu na tramvajové linky. Nedokážu si představit, jak v ranní špičce bude vypadat stanice metra Háje.“

Ropid nabízí příměstské vlaky

Obce na Říčansku budou mít novou možnost přestupu na výrazně posílené vlaky ve Stránčicích. „Pro lepší spojení s Prahou bude fungovat linka 489, která odveze lidi z Mukařova, Klokočné, Svojetic, Struhařova a Mnichovic na vlak do Stránčic. Od prosince začaly jezdit vlaky ze Stránčic do Prahy ve špičkách čtyřikrát za hodinu,“ popsal nové možnosti Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu.