VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusový okruh? Bez vjezdu do tunelů to nejde

Praha - Zatímco v budoucnu by měly rušné čtvrti propojovat tramvaje, nyní by mohly jejich místo zaujmout autobusy. Aby se ještě zrychlila přeprava mezi jednotlivými částmi metropole, musely by však autobusy do tunelů městského okruhu, což má odpůrce.

27.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Bez zdlouhavého přestupování ve středu města by mohli pražští cestující využívat linky, které je převezou z jedné rušné čtvrti do druhé. Praha plánuje tramvajové trasy, které by rychleji propojily Pankrác se Smíchovem nebo Dejvice s Bohnicemi. Vznikl by tak i jakýsi tramvajový okruh kolem širšího centra.

Je to však otázka nejspíš daleké budoucnosti, protože by bylo třeba postavit dva mosty a vybudovat kolejovou trať. Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor webu MHD86, jenž se věnuje hromadné dopravě, se však domnívá, že už v současnosti by šlo zrychlit převoz pasažérů. A to díky autobusovému okruhu.

Čtěte také: Spojení Prahy s venkovem se usnadní a zlevní

Hrubešovu návrhu stojí v cestě několik „ale"

„Autobusy s číslem 118 stačí prodloužit ze Smíchova na Anděl a Strahovským tunelem do Dejvic. Linku 180 prodloužit ze Střešovic přes Hradčanskou, dále tunelem Blanka a pokračovat po lince 201 na Bulovku, Prosek a Letňany. Linka 136 už má ideální trasu," uvedl Hrubeš.

Podle jeho popisu by tak vznikl autobusový okruh propojující Spořilov, Pankrác, Smíchov, Dejvice, Prosek, Vysočany, Žižkov a Vršovice. Hrubešovu návrhu stojí v cestě několik „ale". Uvedené řešení prodlužující stávající linky 118 a 180 do tunelů Městského okruhu není ideální podle společnosti Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu.

ROPID: výhodnější je využít metro

„Autobusová linka 118 nabízí zrychlení spojení mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím, případně ještě Andělem, ale již při cestách na Hradčanskou a Dejvickou je výhodnější z Budějovické využít metro," říká náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt.

Jelikož na lince 118 je několik míst, kde dochází ke zdržením, nebylo by podle Šubrta vhodné, aby autobus ještě jezdil tunelem ze Smíchova do Dejvic. Stejné je to u linky 180, která má také čtyři kritická místa, v nichž nelze udělat vyhrazené pruhy, aby se předešlo zdržení.

Linky by měly začínat na Vítězném náměstí 

„Proto v případě realizace autobusů v tunelech městského okruhu zásadně preferujeme kratší linky, u nichž by mohli dopravci garantovat co nejvyšší pravidelnost provozu," uvedl Šubrt. Aby však mohly autobusy do tunelů, musela by souhlasit i Praha 6.

Linky by totiž měly případně začínat na Vítězném náměstí, městská část však preferuje spíše snižování počtu autobusových spojů na tomto náměstí, což je v rozporu s návrhem. A bez autobusů jezdících z Vítězného náměstí, odkud jezdí nejvíce lidí, nemá linka cenu, protože by časově nemohla konkurovat metru.

Čtěte také: Autobusy MHD nepojedou tunely městského okruhu včetně Blanky

Expert: Autobusy v tunelech mohou mít smysl

Podle dopravního experta Petra Moose z ČVUT by zavedení autobusových linek do tunelů mělo smysl. „Je však třeba, aby vhodnost záměru potvrdila i ekonomická analýza, která by měla obsahovat i plusy, které by to znamenalo pro cestující, a jak by to ulevilo severní části města," uvedl Moos.

Právě peníze jsou jedním z dalších argumentů stojících proti zavedení autobusů. „Kdyby vznikly linky ve všech tunelech městského okruhu, náklady na provoz by odpovídaly cca 70-80 milionům korun ročně," uvedl Šubrt. Praha chce místo toho raději posilovat už existující linky.

Linka z Dejvic na Prosek nedostatečně konkuruje automobilům

Předseda magistrátního výboru pro dopravu Matěj Stropnický (Zelení) však navrhuje, aby se zavedení autobusů do tunelů a jejich vytíženost otestovaly alespoň ve zkušebním režimu. „Takové prověření zatím nemáme, pouze na kolik by to vyšlo," řekl Stropnický.

Současná linka z Dejvic na Prosek podle pražského zastupitele nedostatečně konkuruje automobilům. Proto chce vpuštění autobusů do tunelu ještě v tomto pololetí znovu projednat na výboru pro dopravu.

Autobusový okruh v Praze. Infografika.

Autor: Benedikt Lederer

27.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení