Nový plán už schválil výbor pro dopravu pražského zastupitelstva, musí projít ještě radou. Pokud se to podaří, novinka by měla platit od 1. července. Materiál zveřejnil Ropid na svých stránkách.

Na znamení je dnes v Praze zhruba 60 procent z 2342 zastávek, ostatní jsou stálé. „V nich musí autobus zastavit a otevřít dveře vždy, i když nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer. Přitom každé takové zbytečné zastavení zpomaluje provoz, stojí peníze i pohonné hmoty, snižuje tepelný komfort a působí vyšší hluk pro okolí,“vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Pokud změna projde, cestující musí při nástupu viditelně stát na zastávce a autobus zastaví. Pro výstup bude nutné zmáčknout tlačítko Stop, výstup s kočárkem, nebo tlačítko na dveřích. Podobný systém funguje v jiných evropských městech, v Česku například v Ústeckém či Libereckém kraji.

Úspora pět milionů korun

Podle Ropidu je současný systém nepřehledný, sjednocením pravidel by zmatky měly zmizet. Ropid argumentuje i financemi: každé rozjetí podle materiálu stojí zhruba korunu navíc, ročně tak podle Ropidu jde ušetřit pět milionů korun.

Zvýšit se má i komfort jízdy - v létě nebude klimatizovaný autobus tak často zastavovat a vpouštět teplý vzduch, v zimě naopak. Dojít má také k eliminaci drobných zpoždění, pokud se systém osvědčí, tak v budoucnu by se i mohly systémově zkrátit jízdní doby.

Ropid sám v materiálu přiznává, že návrh má i své nevýhody, zejména v dešti, kdy jsou cestující na zastávce ukrytí pod přístřeškem, tedy nemusí být vidět a řidič jim tak nezastaví.

Ropid už sjednocení zastavování pilotně řeší od roku 2017 v Horních Počernicích, kde jsou všechny zastávky na znamení. Počet zastavení tu klesl zhruba o 15 procent, došlo ke snížení mírných zpoždění. Podle Ropidu je objem stížností nízký, většinou jen kvůli nedostatečnému počtu tlačítek na zastavení v autobuse, což je řešitelné instalací dalších.