"Autobus je asi v 45 metrech výšky, protože rameno má 52 metrů, ale kvůli úvazkům se to nedá dát až na konec," okomentoval výkon Jaroslav Sojka z firmy Švestka, které jeřáb Liebherr s nosností až 100 tun patří. O podobný kousek se podle něj v Česku dosud nikdo nepokusil. "Zvedají se třeba vlaky ze železnice, ale ne do výšky," podotknul s tím, že pokud nenastanou komplikace, zůstane autobus viset ve vzduchu zhruba půl dne.

"Chceme demonstrovat, že jsme schopní touto technikou dosáhnout daleko třeba pro havarované dopravní prostředky," vysvětlil technik. Jak doplnil jeho kolega Miroslav Švestka, jeřáb by mohli do budoucna využít například záchranáři při vyprošťování autobusů po nehodách z roklí nebo jeho pomocí těžké dopravní prostředky přemísťovat vzduchem například při povodních.

Před samotným výkonem bylo potřeba zhotovit speciální rám, na nějž technici autobus upevnili, vázací prostředky byly standardní. Komplikace může podle Sojky nastat jedině v případě silného větru. "Pokud by foukalo víc, tak bychom museli na zem," podotkl.

"O autobus samozřejmě přijít nechceme, ale vzhledem k tomu, že test poslouží dobré věci, rozhodli jsme se do toho jít," řekl před akcí Viktor Wiesner z firmy Turancar CZ, která zapůjčila autobus.

Podle Sojky dnes dosažená výška není rozhodně maximem, které se dá v ČR dosáhnout, nevyloučil proto další pokus o překonání dnešního rekordu.