Část vedení metropole v čele s Piráty a hnutím Praha sobě si přála, aby do nich nově měla auta zakázána vjezd i mimo dopravní špičky a v noci. Koaliční zastupitel a starosta Libuše Jiří Koubek (Spojené síly / TOP 09) ale prosadil usnesení oddalující zrušení většiny výjimek, které umožňují vjezd do tzv. buspruhů.

Jednání zastupitelstva tak ukázalo na další nejednotu uvnitř vládnoucí pražské koalice. 

Hlavním advokátem nepřetržité platnosti „buspruhů“ je náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), oficiálně ho ale navrhla městská organizace ROPID.

Podle většiny klubu Spojených sil (TOP 09 + STAN) i opozice je ovšem diskriminační vůči majitelům aut. „TOP 09 se v této koalici snaží, aby byla vyvažována práva mezi občany, kteří jezdí na kole a mezi těmi, kteří využívají k přepravě automobily. Proto nesouhlasíme s návrhem, který chce bez diskuze v koalici rušit časy, kdy vyhrazené jízdní pruhy mohli používat i ostatní řidiči,“ uvedl Jiří Pospíšil.

„Tomuto záměru chybí proporcionalita a logika zdůvodnění,“ připojil se s kritikou při interpelacích zastupitelů Mojmír Mikuláš ze spolku Jedeme autem.

Proti odstranění časového omezení je i policie

Odpůrci změny argumentují tím, že pro MHD a IZS non-stop vyčleněné pruhy mohou způsobit zbytečné zácpy, že kontrolování takového nařízení policií by bylo v praxi obtížné a že je takový zákaz vjezdu osobním autům v noci a o víkendech zcela zbytečný.

Kritici se opírají také o nesouhlasné stanovisko Krajského ředitelství policie, které mj. uvádí: „K odstranění časového omezení by mělo být přistupováno jednotlivě, u konkrétních lokalit, a pouze na základě řádného zdůvodnění. Negativem zrušení časového omezení z hlediska bezpečnosti provozu je fakt, že řidiči jsou nadbytečně nuceni k přejíždění mezi jízdními pruhy a provoz v jednom jízdním pruhu je nadbytečně zahušťován.“

Podle Adama Scheinherra ale celodenní režim funguje napříč Evropou, je přehlednější i pro řidiče „osobáků“ a nikoho v praxi neomezí.

Dnešní stav, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim vyhrazených pruhů, je podle něj matoucí. „Jeden režim pro všechny zajistí zjednodušení a zpřehlednění,“ pokračoval Scheinherr, který během dlouhé rozpravy vyvracel názory, že je ideovým nepřítelem automobilismu, nebo že lobbuje za „partičku cyklistů“.

Současné vedení metropole podle náměstka jen hájí zájmy většiny Pražanů, kteří se pohybují po městě pěšky nebo veřejnou dopravou. „Tu v centru preferujeme, ale mimo něj aktivně usilujeme o zkapacitnění vozovek, což dokládají aktuální projekty,“ dodal.

Vzájemné obviňování

Zastupitel opoziční ODS Tomáš Portlík v rozpravě k tématu vyzval, aby se „nerušilo něco, co funguje“. Místy se debata „zvrhla“ ve vzájemné obviňování a zastupitelé dávali otázku i do souvislosti s epidemií koronaviru. Zastánci exkluzivnějších "buspruhů" včetně primátora zmínili nedávnou medicínskou studii o škodlivých dopadech znečištěného ovzduší na úmrtí způsobená koronavirem.

Opačný „tábor“ ústy exprimátora, poslance a lékaře Bohuslava Svobody (ODS) zase nastínil možná rizika nákazy v prostředcích veřejné dopravy. „Ženete lidi někam, kde riziko nákazy zvyšujete,“ řekl doslova Svoboda, podle kterého by bylo rozumné tuto problematiku řešit až ve chvíli, kdy „bude svět normální“. Podle šéfa zastupitelů ANO Patrika Nachera ukázala vleklá rozprava, že téma, které se tváří jako čistě odborné, je navýsost politické a filosofické.

Náměstek ředitele ROPIDu Martin Šubrt ale trvá na tom, že se jeho rozhodnutí opírá o věcné argumenty. Včetně statistik, podle kterých jsou jízdní pruhy s omezenou plaností výrazně méně respektovány než pruhy bez omezení. Úseků s omezenou platností je dnes 40 z celkové stovky „buspruhů“.

Šubrt i Scheinherr navíc zdůraznili, že upravený režim byl projednán s městskými částmi a na základě jejich vůle má zůstat několik výjimek v platnosti i v budoucnu.

Nejtěsnější vítězství 

Hlasování zastupitelů, které se vymezilo proti rozhodnutí magistrátních úředníků, nakonec podpořila nejtěsnější většina 33 zastupitelů - kromě opozice ji dali dohromady představitelé TOP 09 a Jan Wolf (KDU-ČSL). Zastupitelé za STAN naopak byli proti.

„Dnes prohrálo všech 1 200 000 lidí, kteří po Praze denně jezdí s MHD v autobusech a ztrácí čas v zácpách. Namísto praktické diskuse zvítězila politická ideologie,“ komentoval usnesení Adam Scheinherr, podle kterého jsou jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy v drtivé většině případů navrhovány tak, aby nezasahovaly do kapacitních hrdel komunikací.

„Tedy nevedly až ke světelným křižovatkám, jež určují, kolik vozidel projede daným úsekem. Trvalá platnost těchto pruhů i mimo špičky by nemohla prodloužit dobu jízdy ostatních vozidel, ta je dána kapacitou křižovatek,“ dodal Scheinherr.