Autobusy na lince 125 z Jižního Města na Smíchov nemusí stát často v dlouhých kolonách na magistrále. Praha dokončila další úpravu kapacitní komunikace ve prospěch autobusů. Nové opatření však pomůže i všem řidičům, kteří najíždějí na pražskou magistrálu na Spořilově, od Roztyl či z Jižní spojky.

Podle primátorova náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) nové uspořádání jízdních pruhů mezi Roztyly a křížením s Jižní spojkou umožňuje zrychlit páteřní autobusovou linku 125. Tou denně cestuje až až 35 tisíc lidí. „Také usnadní nájezd řidičům automobilů ve směru od Jižního Města a Spořilova a zároveň zvětšit prostor pro nájezd z D1 na Jižní spojku,“ uvedl Scheinherr.

Podle ředitele Ropidu Petra Tomčíka opatření prospěje k tomu, aby šlo zvládnout jízdní dobu 20 minut z Jižního Města na Smíchov. Jízdní řád se zejména ve špičce nedařilo dodržovat.

Zřizování autobusového pruhu  v Kamýcké ulici v Praze.
Na magistrále vznikne nový pruh pro autobusy

O plánu městské firmy, která v Praze a okolí organizuje městskou hromadnou dopravu na vybudování autobusového pruhu informoval Pražský deník už dříve. Právě Ropid si změnu ve značení vyžádal. Na jižní části magistrály dosud žádné pruhy nebyly.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala je základním problémem v celé oblasti průplet směru z ulice 5. května od D1 na Jižní spojku k Barrandovskému mostu se směrem z Jižní spojky od Zahradního Města na ulici 5. května ve směru D1 (z velké části kamiony v relaci nedostavěné části Pražského okruhu). „Zlepšení stavu tohoto průpletu je ale reálné až převedením tranzitní dopravy na připravovanou východní část Pražského okruhu,“ dodal Drápal.

Kvůli omezené kapacitě průpletu na Jižní spojce pod přemostěním ulicí 5. května vznikají kolony na samotné magistrále, které běžně přesahují délku jednoho kilometru. „Kolona je v základu v pravém pruhu, přeřazující se vozidla však často blokují pruh střední a tím ovlivňují i rychlost v pruhu levém,“ dodal Drápal.

Delší nájezd z Türkovy ulice

V minulosti byly prověřovány možnosti souvislého řešení s přidáním čtvrtého pruhu (pro zřízení buspruhu místo odstavného pruhu) či prodloužení odbočovacího pruhu na Jižní spojku. Tyto varianty se ukázaly jako extrémně náročné nebo přinášející nevhodná zúžení jízdních pruhů, protože šířka komunikace je zde zleva určena středním dělícím pásem se sloupy veřejného osvětlení a zprava ohraničeno masivní opěrnou zdí.

Autobusy nakonec získaly jen pár stovek metrů navíc, kam jiná auta nemohou. Nový pruh vznikl při výjezdu z Türkovy ulice (levým pruhem), ulici 5. května (magistrálu) opouští pomocí krátkého buspruhu.

Současně došlo pro zlepšení podmínek pro ostatní řidiče: z rampy z Türkovy ulice od Roztyl je připojovací pruh nyní výrazně delší, z rampy z Türkovy ulice od Jižního Města nově připojovací pruh pokračuje jako odbočovací pruh na Jižní spojku, což prodlužuje i průplet pro směr do centra. Z rampy od Hlavní ulice a z Jižní spojky od Zahradního Města pokračuje pruh od Hlavní ulice pokračuje průběžně na ulici 5. května. Pruh od Jižní spojky má výrazně prodloužen úsek pro připojení. Dva pruhy pokračují přímo do centra v celém úseku (původně tento režim na příjezdu od D1 pouze u odpojení Spořilovské), třetí pruh vzniká za Jižní spojkou. Odbočovací pruh na Jižní spojku je nyní delší.

Praha má nový buspruh v Modřanské ulici.
V Modřanech je nový buspruh. Linka 190 zrychlí až o deset minut