Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobus bez řidiče v Praze? Možná už příští rok, ale ne na silnicích

Praha - Čtvrtá městská část by se už příští rok mohla stát jedním z prvních míst na světě, kde se bude testovat elektrobus plně řízený umělou inteligencí. Alespoň je to ambice tamního zastupitele Ivo Vaňka, který se zasadil o zapojení Prahy do evropského projektu vývoje autonomního vozidla.

19.4.2017
SDÍLEJ:

IVO VANĚK testuje elektrobus bez řidiče v San Sebastianu.Foto: Praha 4

Problém však bude s legislativou – podle ministerstva dopravy není reálné, aby se v horizontu roku připravily zákony, umožňující provoz podobného vozu na veřejných komunikacích.
„V Evropě existuje mezinárodní projekt CityMobile, který už probíhá osm let a přímo na něj dohlíží eurokomisař pro vědu a výzkum. Praze se podařilo do třetí čtyřleté etapy projektu přihlásit a Evropská unie nyní posuzuje naši projektovou žádost,“ uvedl Vaněk, který se zároveň zasazuje o to, aby pražská ČVUT zahájila spolupráci na podobném projektu se sultanátem Omán.

Autonomní vozidla se testují jen v několika evropských městech

Ománci by se podle něj měli postupně zapojit do evropského vývoje. „Mám ambice chystaný společný projekt s ománskou univerzitou dříve nebo později propojit s tím evropským, abychom nevyvíjeli dva samostatné dopravní prostředky, ale dali dohromady to nejlepší,“ vysvětlil.

Autonomní vozidla se v testovacím provozu zatím pohybují jen v několika evropských městech. Jejich zapojení do běžného provozu brání řada překážek, technických i legislativních. Podle Vaňka je však reálné, aby osmimístný elektrobus vyjel v Praze 4 už brzy.

Příprava potřebných zákonů se rozbíhá

„Nejde o nějaké futuristické nedohledno. Elektrobus z evropského projektu by se v Praze měl rozjet koncem letošního nebo v první polovině příštího roku,“ uvedl zastupitel čtyřky s tím, že by se mohl testovat například v areálu kliniky IKEM, jehož řediteli Aleši Hermanovi se nápad líbí.

Na veřejných komunikacích však Pražané na vozidla bez řidiče asi hned tak nenarazí. Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, příprava potřebných zákonů se zatím teprve rozbíhá.
„Rozhodně si nelze v horizontu roku nebo dvou představit, že by v reálném provozu jezdil na našich veřejných komunikacích plně autonomní autobus,“ uvedl mluvčí s tím, že například ve Švýcarském Sionu už se provoz testuje, ale do tohoto stádia České republice zbývá ještě mnoho práce.

Ministerstvo dává dohromady pracovní platformu 

Ministerstvo si nicméně podle něj s ohledem na rychlý vývoj technologií uvědomuje nutnost tuto otázku řešit. Dává proto dohromady pracovní platformu, která bude otevřena městům, výzkumným organizacím či firmám, které se vývoji autonomních vozidel věnují.

„Cílem je poskytnout jim možnost se vyjádřit k tomu, jak to v budoucnu bude vypadat, včetně legislativních otázek. Výstupem by měl být soubor strategických doporučení pro vládu, jak dále postupovat,“ zakončil mluvčí.

Autor: Petr Schreib

19.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení