Propagátoři cyklistické dopravy budou po červnovém „průvodu vypuštěných duší“ ve středu 4. října znovu demonstrovat proti regulaci jízdy na kole v centru Prahy. Protest svolal spolek Auto*Mat, který také nasbíral pod příslušnou petici bezmála dva a půl tisíce podpisů.

Během podzimu by měla ve vymezených pěších zónách v Praze 1 začít platit nová pravidla pro cyklisty, kteří tam budou muset mezi 10. a 17. hodinou slézt z kola. Podle Auto*Matu toto opatření odradí cyklisty od jízdy po „páteřních trasách“ v centru Prahy a budou tak nuceni volit nebezpečnější objížďky.

„Projekt radnice má vystrnadit cyklisty z poloviny náměstí Republiky, ulice Na Příkopě, dolního Václavského náměstí a z dalších ulic, které patří do sítě nejvýznamnějších pražských cyklotras,“ tvrdí občanský spolek.

Nižší rychlost v pěších zónách stačí

Jeho dopravní expert Vratislav Filler pak argumentuje, že se Praha 1 vydává proti zahraničním trendům: „Vyhánět cyklisty z centra je opravdu nešťastné řešení. Moderní města je tam naopak lákají a staví pro ně bezpečné cyklostezky. V pěších zónách by cyklisté mohli jezdit po vyhrazených koridorech podobně jako třeba v Haagu. Také zde může platit omezení jejich rychlosti, ale ne úplný zákaz. Obojí stávající legislativa umožňuje.“

Místostarosta a radní pro dopravu v Praze 1 Richard Bureš (ODS) ale kritizuje stížnosti „cykloaktivistů“ jako bezohledné: „Jednostrannost Auto*Matu v nadřazování svých požadavků nad jakékoliv jiné potřeby ostatních účastníků dopravy je notoricky známá. I dopravní odborník tohoto spolku přitom dobře ví, že Praha rozhodně není první evropské město, které bude v některých částech s vysokou intenzitou pěšího provozu muset cyklisty omezit.“

Podle Bureše je navíc zavádějící informace Auto*Matu, podle které by mělo omezení v pěších zónách začít platit začátkem listopadu na základě souhlasu dopravní komise Prahy 1, která se schází tento týden. Radní upozorňuje, že dotyčné téma zatím není na programu a že především o regulaci cyklistiky definitivně rozhodne místně příslušný silniční úřad, nikoliv politici.

Aktivisté nicméně kontrují, že omezení cyklistů v pěších zónách bude tak jako tak výsledkem „politického tlaku z vedení Prahy 1“. Podle Auto*Matu navíc radnice průběžně měnila argumenty pro regulaci, již původně iniciovala městská policie.

Radní: nové koridory neschválí památkáři

Nejdřív to měl být enormní příbytek elektrokol, která legislativa nerozlišuje od klasických jízdních kol. Teď se prý nejčastěji zmiňuje jako hlavní důvod „rostoucí počet kolizí chodců s cyklisty“. Auto*Mat oponuje, že vážným zraněním končí minimum případů. Místostarosta Bureš ale trvá na tom, že agresivita a bezohlednost cyklistů obecně roste.

Spolek ovšem odmítá, aby za chování jedinců pykali všichni. A „přiškrcení“ cyklistů v centru by chtěl zmírnit navýšením počtu objízdných tras (oproti stávajícímu návrhu) a zejména vymezením značených koridorů pro cyklisty uvnitř pěších zón. To ale podle Bureše nemá šanci kvůli předpokládanému odmítnutí památkářů. Radnice prý zveřejní mapu míst s omezením i s objízdnými trasami ihned po projednání návrhu v komisích.

Návrhy cyklistůZachování průjezdu na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech (Příkopy, Zlatý kříž, náměstí Republiky a Staroměstské náměstí do Železné), a to pouze ve vyznačených koridorech, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty.'

Zřízení cca 10 15 cyklo-obousměrek usnadňujících objezd náměstí, čímž by se snížil počet cyklistů projíždějících pěšími zónami.

Řešení problému s elektrickými koloběžkami na úrovni ministerstva dopravy a magistrátu a nalezením postupu, který neomezí běžné cyklisty.
Zdroj: Auto*Mat