Ukradnou cokoliv

Proti zlodějům není stoprocentní ochrana. „Neexistuje zabezpečovací systém, který by zloději nedokázali překonat. Pokud se rozhodnou vám auto sebrat, tak se jim to podaří,“ řekl Deníku kriminalista, který vyšetřuje tuto trestnou činnost.

Důležité je, o jaký typ zloděje se jedná. Zda je to člen organizovaného gangu s pevnou organizací práce, kde má každý pevně přidělenou funkci, nebo zda jde o amatéry, kteří se chtějí jen svézt, případně se živí příležitostnými krádežemi aut.

V prvním případě si skupina vyhlédne konkrétní vůz a ukradne ho. Členové bandy v podstatě chodí „do práce“, jedni vyhledávají auta, další je kradou, následný článek jsou „automechanici“, kteří rychle zneškodní bezpečnostní prvky, aby auto mohlo pokračovat s falešnými doklady k novému majiteli. Nebo je během pár desítek minut rozeberou. A nad tím šéfové, kteří obstarávají doklady a celé „podnikání“ řídí, popsal trestnou činnost detektiv. „Druhému typu, který není tak sofistikovaný, se vyplatí ztížit vniknutí do auta bezpečnostními prvky, aby si rozmyslel, jestli se mu vyplatí se zdržovat,“ dodal. „Nejúčinnější je preventivní tlak, aby si rozmysleli automobily krást. Víc policistů monitorujících podezřelá vozidla v terénu. Jakmile se poleví v průběžných kontrolách, hned vyskočí počet odcizených vozů,“ podotkl kriminalista. Nejúčinnější rada podle něj je: neparkovat na odlehlých a tmavých místech a radši stát na placených parkovištích, která jsou alespoň částečně pod dohledem. „Policie plánuje ve větší míře využívat technické prostředky, jako je například kamerový systém, a připraveno je několik konkrétních opatření vůči tomuto druhu kriminality,“ informoval mluvčí pražské policie Ladislav Bernášek.

Auto není trezor!

Kromě odcizených vozidel je trvalý problém vykrádání aut. „Kriminogenní faktor je neopatrnost majitelů, kteří v autech nechají na viditelných místech cenné věci,“ uvedla mluvčí policejního ředitelství Praha–venkov Jana Žďárská. „Doporučuji sledovat okolí, zloděj si oběť často vybírá při příjezdu. Dávat pozor na klíčky, nesvěřovat je cizím lidem a nenosit je v kapse, odkud je snadné je ukrást. Pamatovat při nákupu rádia na odnímatelný panel,“ dodala.

Jak auto ochránit před zloději

Deník přináší užitečné rady pro ty, kteří by neradi přišli o svůj vůz:


Parkovat v garáži nebo na hlídaných parkovištích, vyvarovat se zanechání auta na tmavém, nepřehledném a odlehlém místě.

Páska s nápisem, že je voze nějaké bezpečnostní zařízení. Do staršího vozu se nevyplatí kupovat drahý bezpečnostní systém. Nezkušeného zloděje
ale může odradit už pouhý nápis, že je vůz nějakou ochranou vybaven.
Auto vždy zamknout a nenechávat uvnitř vozu žádná lákadla, například CD, rádio a další věci, které by mohly zloděje vyprovokovat.

Mechanické zabezpečení – uzamykatelná páka na volant nebo zamykání pedálů se dá pořídit už od 150 korun. Nejjednodušší a nejlevnější cesta,
jak zlodějům zkomplikovat život. O něco účinnější je zamykání převodovky, cena začíná na 6000 korunách. Odradí méně zkušené zloděje.

Preventivní označení skel vypískovaným kódem přijde asi na šest set korun za jedno sklo, případně je dobré v autě umístit tisíc mikroteček s číselnou
kombinací nanesených v různých částech vozu, což stojí průměrně 3000 Kč. Údaje jsou zanesené v evropské databázi a tento fakt může zloděje odradit.

Alarm. Musí být kvalitní a nesmí se rozeznět při každém poryvu větru, od 6000 Kč. Měl by být propojen s imobilizérem a centrálním zamykáním.

Imobilizér. Blokuje řídicí jednotku, aktivuje se po vytažení klíčku ze zapalování a nenechavcům ztěžuje nastartování auta, asi od 5000 Kč. Vyhledávací zařízení.

Využití sítě GPS nebo GSM. Po ukradení vozu vyšle signál a je možné automobil sledovat a najít. Velmi vysoká úspěšnost. Zkušené zloděje však nezastaví. Pořizovací hodnota 10 až 20 tisíc korun, roční poplatek agentuře od 10 tisíc korun.

„Černá skříňka“ . Zařízení, o kterém se uvažuje v některých zemích, aby se nuceným monitorováním jízdy snížilo porušování pravidel. Jedna z možných funkcí je i možnost na dálku vyřadit automobil z provozu. V České republice zatím nikdo tuto službu nenabízí.

Krádežemi aut si vydělávali na drogy

PRAHA - Čtveřice kumpánů, kterou nyní stíhá policie, zavrhla postup průměrného občana, který si na vysněné auto buď vydělá, nebo půjčí. Auta kradli rovnou na ulici podle potřeby. Kriminalisté ze šestky zatím spolehlivě ví o dvanácti autech a dvou motorkách, které skončily v rukou vyšetřovaných nenechavců.

„Mezi ukradenými byly dva terénní wranglery. Když jeden z obviněných odcizil prvního a předvedl ho svým kumpánům, jeden prohlásil: „Já ho chci taky.“ Tak šli ukrást další,“ vypráví kriminalista.

V této partičce byli narkomani žijící ze dne na den. Hlavně sehnat dávku, pak něco k pití a nakonec něco na zub. „Někdy ukradli auto za desítky, jindy stovky tisíc. Jelikož potřebovali peníze na drogy, prodali ho za pár stovek nebo tisíc. Jindy se jen potřebovali někam dostat, tak šli a na ulici vzali auto, které se jim líbilo, a pak ho nechali někde stát. Nebo skončilo na vrakovišti,“ popisuje policista.

Když zloději potkali hlídku, zásadně ujížděli, ve dvou případech auto vybourali a před policisty utekli.„Usvědčily je stopy, které zanechali v autech, při domovní prohlídce jsme nalezli velké množství věcí z ukradených aut, které pachatelé normálně používali,“ pokračuje detektiv.

Jeden ze členů party, který žil ve vesnici blízko Kralup, měl doma kromě věcí z odcizených vozů i varnu na výrobu pervitinu.

„Ten je obviněn i z výroby a držení omamných látek,“ doplňuje kriminalista.

Už jsou venku

„O spolčení v jejich případě nejde, na to nebyli dost chytří, ale spolupachatelství je tu zřejmé. Škoda se odhaduje na necelé dva miliony, bohužel si v chládku dlouho nepobudou,“ krčí rameny detektiv.

„Už teď jsou venku z vazby, mezitím si jeden z nich pobyt ve vazbě zopakoval, aby byl opět propuštěn. Slíbili, že se budou chovat slušně, a soud jim věří. (dav)

 

Kde se bát nejvíc?

PRAHA - Podle detailního šetřní, které provedl Deník letos na jaře, trpí kriminalitou spojenou s motorovými vozidly především sídlištní zástavba.

Auta se kradla zejména na sídlištích. Vykrádání automobilů je dalším rozšířeným jevem. Mezi nejrizikovější místa v tomto směru patří v metropoli sídliště v Modřanech, Lhotce a nedalekém Spořilově. Majitelé motorových vozidel si nemohou být jisti ani v některých částech Jižního Města. Na opačném konci města jsou to především sídliště na Proseku, v Kyjích a Černý Most. Vůbec nejčastější výskyt byl ve Strašnicích a Vršovicích, kde dominovalo vykrádání aut, podobně jako na Vinohradech a v Břevnově. (dav)

Kde se nejvíce kradou auta - infografika ZDE !!!