Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta ucpou Jižní spojku. Na protest

Praha - Jako by nestačilo, že jsou na Jižní spojce kolony pravidelně každý týden. Řidiči zde stojí nebo popojíždějí krokem a jejich zdržení roste do desítek minut. Tentokrát se někteří řidiči rozhodli, že v sobotu vytvoří kolonu uměle.

28.1.2010 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Řidiči chtějí protestovat proti nedávnému snížení rychlosti na několika klíčových komunikacích v hlavním městě. Snížení na maximálních 50 kilometrů v hodině se týkalo hlavně zmíněné Jižní spojky.

Magistrát, který ke změnám přistoupil, to odůvodnil tím, že změny budou znamenat snížení hluku z projíždějících aut a celkové zlepšení životních podmínek.

Společnost se okamžitě rozdělila na příznivce a odpůrce. V řadách řidičů to jsou zejména ti odpůrci. Sobotní akci organizuje Jan Schermer. Podle jeho slov uvedené snížení rychlosti vede jen k prodloužení kolon, zpomalení provozu, ke zvyšování hluku i emisí a snížení komfortu individuální dopravy.

Oficiálnímu zdůvodnění, že opatření omezí hluk v okolí silnice, nevěří. „Nesouhlasíme s přenášením zodpovědnosti za životní prostředí a bezpečnost na silnicích pouze na řidiče,“ řekl Schermer.

Účastníci akce se mají setkat v sobotu v 18 hodin u parkoviště u obchodního domu Globus na Černém Mostě. O hodinu později by auta měla odjet po Jižní spojce ve směru na Barrandovský most. „Na Barrandovském mostě bude kolona rozpuštěna, dále pokračuje každý individuálně,“ řekl Schermer a doplnil, že cílem bude parkoviště obchodního centra Šestka u ruzyňského letiště, kde se uskuteční případná debata nad dalšími protesty.

Akci pohlídá polici

Podobná akce se už jednou konala, tehdy se jí účastnilo zhruba sedm desítek automobilů. Tentokrát Schermer počítá s větší účastí. Policie o chystané akci ví a je na ni připravena, což potvrdila i policejní mluvčí Eva Kropáčová. „Akci budeme zajišťovat běžným způsobem, nic speciálního v plánu nemáme,“ konstatovala.

S argumenty organizátorů akce by ale mnoho lidí nesouhlasilo, podle nich omezení rychlosti naopak pomáhá. „Například ve Skandinávii padesátka platí, v hustě obydlených čtvrtích dokonce třicítka a není s tím problém,“ řekl už dříve zastupitel hlavního města Petr Štěpánek (SZ), podle nějž je důležité hlavně snížení hluku.

Proti omezení rychlosti na Jižní spojce, které platí od začátku letošního roku, byl například i dopravní expert Stanislav Huml. „Vidím to jako špatné rozhodnutí, které dopravní situaci příliš nepomůže. Pochopil bych to v případě kamionové dopravy, která je výrazně hlučnější; zde by to mohlo mít vliv, v případě osobních automobilů, to veliké opodstatnění nemá,“ řekl Deníku.

Na celkové hodnocení je zatím stále příliš brzo, ale první měření prokázala, že se hluk snížil v řádu jednotek decibelů, na některých místech však i přesto překračuje povolené limity. Faktem je také to, že mnoho řidičů i přes zvýšený policejní dohled v místech stále porušuje rychlost.

Město do budoucna plánuje snižování rychlosti i na dalších úsecích v Praze.

Kvůli snížení hluku a zlepšení ovzduší už město například v březnu loňského roku na apel Prahy 2 zúžilo o jeden jízdní pruh severojižní ma〜gistrálu v Legerově ulici. I po deseti měsících provozu ve třech pruzích stále není jasné, do jaké míry změna pomohla. Praha 2 má sice k dispozici studii ČVUT, která říká, že se situace zlepšila, město však chce mít v ruce možnost srovnání za celý rok, aby se mohla porovnat stejná období.

Jinak magistrát dává ročně na stavbu protihlukových stěn či výměny povrchů za tišší desítky milionů korun. „Jen za rok 2008 jsme takto do nejrůznějších úprav investovali 641 milionů,“ vypočítal pražský zastupitel Petr Štěpánek.

Kde nově platí padesátka?

Padesátikilometrovou rychlostí musí od Nového roku řidiči jet ulicí 5. května v úseku Jižní spojka - Boženy Němcové, ulicí Cínoveckou v úseku Kostelecká - MÚK Letňany, po Jižní spojce v úseku Vrbova - Chodovská a také v úseku Barrandovský most - Vrbova, ulicí Spořilovskou v úseku Brněnská - Jižní spojka a Lipskou v úseku Za Teplárnou - Evropská. Omezení se zavedlo ve snaze snížit hluk.

LUKÁŠ MAREK a ČTK

28.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Finančník Petr Kellner.
25

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení