Také u základních krátkodobých jízdenek vychází cena nejníže v Olomouci. Za 14 korun se tam mohou lidé povozit 40 minut a využít k tomu délku linek MHD srovnatelnou s Hradcem Králové nebo Karlovými Vary. V Olomouci navíc jezdí tramvaje. V Hradci cestující platí za základní svezení 20 korun, přičemž ve špičce platí jízdenka 35 minut a mimo špičku 50 minut. Ve Varech stojí hodina jízdy 25 korun.

Čtěte také: Další metro bez bariér? Letos přibude Palmovka

Za 15 korun se lze svézt v Pardubicích, jízdenka není časově omezená. O korunu dráž vyjde hodina cestování v Českých Budějovicích. V Pardubicích přitom autobusy a trolejbusy tvoří šestou nejdelší síť v ČR, v Budějovicích naopak druhou nejkratší.

Srovnání cen jízdného mezi kraji (v Kč)Zdroj: Česko v datech

Výsledná cena jízdného souvisí nejen s rozsahem služeb, ale také s kompenzací, kterou poskytuje objednatel dopravy, tedy město. "Praha v roce 2015 kompenzovala 70 procent nákladů městské hromadné dopravy, což se odráží i na tom, že nabízí čtvrté nejlevnější roční jízdenky ze všech krajských měst. Liberec, který má nejvyšší ceny jízdného, dotoval v uplynulých pěti letech dopravu v průměru zhruba 53,5 procenta," uvedla k tomu Zuzana Lhotáková ze společnosti SAS Institute.

Co se týče vytíženosti MHD, nejvíc lidí sveze městská doprava v Praze. Jde v průměru o 1,342 miliardy lidí ročně. Druhé je Brno s průměrem 353,3 milionu lidí každý rok. V Praze každý vykoná v přepočtu 952 jízd za rok, v Brně 816 jízd. Na dalším místě je Plzeň s 523 jízdami a Ústí nad Labem s 451 svezeními. Ostrava jako třetí největší město ČR a město s druhým nejvyšším počtem linek a také jejich celkovou délkou je v tomto ohledu devátá. Tamní MHD se každý obyvatel a dojíždějící svezl průměrně 287krát ročně.

Čtěte také: Mzdy šoférů autobusů se liší, více pobírají řidiči MHD

Z 13 krajských měst jezdí tramvaje v šesti z nich, trolejbusy v devíti, autobusy ve všech. Jediné krajské město, které má jen autobusy, jsou Karlovy Vary. Všechny tři uvedené dopravní prostředky mají Brno, Ostrava a Plzeň. Nejvytíženější městskou dopravu má po Praze Brno, Plzeň a Ústí nad Labem, doplnili autoři analýzy.

Zdražení hromadné dopravy zaznamenala s novým rokem trojice krajských měst, a to Brno, Ostrava a Plzeň. Většina ostatních krajských měst upravovala ceníky během roku 2016. Změny nenastaly pouze v Liberci a Pardubicích, kde současné ceny jízdného platí od srpna 2015, a ve Zlíně s ceníkem starým pět let.

Čtěte také: Nové jízdné v MHD. Zaplatíte podle ujeté trasy