VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Američtí dravci z pražského západu

Praha - Václav Bohuslávek a jeho tým Kit­Car plní motoristickým nadšencům jejich klukovské sny. Staví pro ně legendární sporťáky, které se proslavily na závodní dráze i ve filmech.

20.9.2011
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Je za tím neskutečné množství práce, ale dá se to dokázat, říká šéf Kit¬Caru Václav Bohuslávek o tajemství svého úspěchu. Za ním se skrývají splněné sny mnoha motoristických fandů, jak dokládá i legendární AC Cobra, kterou staví ve své dílně. Foto: Deník/Michal Bílek

Nejlepší vozy na světě pocházejí z Čech! Nevěříte? Přesto je tomu tak. Důkazem je bratrská dvojice Václav a Milan Bohuslávkové a okruh jejich spolupracovníků. Na západním okraji Prahy totiž staví na přání svým klientům technicky i vzhledově dokonalé sportovní vozy ze 60. let považované za legendy svého druhu.

Od Steve McQuenna po ZZ Top

V jejich garáži a showroomu, které už jsou za ta léta exponátům malá, se rodí například Ford Mustang z roku 1967 proslavený svým řidičem a hercem Steve McQueenem z filmu Bullitův případ, ladné Corvetty, a vyjel z ní dokonce i speciálně upravený Ford Window Coupes 34 z roku 1957 známý třeba i z obalu nahrávek rockových klasiků ZZ Top.

Samostatnou kapitolu, na niž se tým specializuje, však představuje jeden z největších automobilových klenotů AC Cobra 427 z dílny amerického technického génia motorismu Carrola Shelbyho.

„Je to vlastně takový splněný klukovský syn,“ začíná Václav Bohuslávek sice obvyklým, ale v tomto případě upřímným klišé.

Inspirace dvěma nosáči

Rychlé sportovní a později zejména americké káry mu učarovaly už v dětství. První krok ke svému současnému profesnímu zanícení pak našel na stříbrném plátně.

„Po revoluci mě napadlo, že bych mohl začít vyrábět motorové tříkolky s motorem Škoda. Inspiroval mě k tomu film Dva nosáči tankují super,“ ohlíží se s úsměvem za svými začátky.

Po čase však celý projekt prodal, neboť propadl kouzlu britského Lotusu 7, otevřeného dvousedadlového sporťáku, postaveném na základě trubkového rámu. Ten si nakonec celý postavil sám včetně plánů, výkresů a hliníkové karosérie. Bylo to deset měsíců práce. Vůz s úspěchem vystavoval i na EXPU 2000.

Klenot ze stavebnice

Následně jej zaujal nově se rodící fenomén stavba tzv. replik vozů, které zjednodušeně řečeno, lze jako stavebnici skládat sobě i zájemcům na přání v nejrůznějších provedeních

„Když jsem lotus prodával, bylo mi to pochopitelně líto, ale současně jsem pochopil, že snazší než samotná výroba je nákup a montáž stavebnic, jejichž výhodou není jen homologace pro silniční provoz, ale hlavně neustálý vývoj a možnost zdokonalování.“

Od této filozofie odvodil i název pro svou dílnu Kit-Car , která se dnes pyšní takovou pověstí, že si její majitelé nepotřebují ani nikde zadávat reklamu. S respektem ji vyhledávají nejenom zájemci z Čech, ale také ze zahraničí. Například cobru, si u nich dokonce nechal vyrobit i klient z USA a tedy ze země, odkud vůz pochází.

Auta pro bohaté a zatraceně rychlá

Vozy z Kit-Caru však pochopitelně nejsou určené pro střední třídu. Dovolit si je může pouze ta nejzámožnější klientela.

Všechny „ameriky“ jsou totiž postaveny stylem luxusních a hlavně zatraceně výkonných vozů.

Některé cobry jsou dokonce stavěny jen speciálně pro sprinty s obsahem 1500 koní, jiné jsou zase cizelovány na přání jejich budoucích majitelů ve všech detailech, třeba i včetně perleťové barvy.

Prakticky vše se dělá ručně a právě s ohledem na kvalitu odmítá Václav Bohuslávek produkovat více než šest vozů ročně.

Do rukou amatérů ani náhodou

Výsledky jeho práce mohou zájemci z řad běžných smrtelníků vidět nejčastěji na srazu amerických sportovních vozů nebo závodech ve sprintu.

V tom druhém případě je Václav Bohuslávek jejich aktivním a pravidelně také úspěšným účastníkem. Vozí si na ně svou vlastní modrou cobru se stylovými bílými pruhy vyladěnou tak, že na půldruhé míli nemá problém dosáhnout třístovky za hodinu.

Poznatky ze závodů lze navíc dobře uplatnit i při výrobě.

Sám šéf­mechanik však potencionální zájemce jak o koupi, tak o svezení vždy nabádá spíše ke střídmosti. „Pořídit si takový vůz vyžaduje velkou míru odpovědnosti, protože i s nižším objemem motoru určeném do provozu se z něj v rukou nezkušeného řidiče stává zbraň.

Restaurované klenoty s puncem dravosti

Z toho samého důvodu zavrhl i myšlenku, že by vozy nabízel třeba k případnému zapůjčení.

„Bez našeho dohledu jsme vůz zapůjčili pouze jednou. Chlapík nás přesvědčoval, jak to má v ruce, ale uběhlo jen pár dnů a opřel to o strom. To nás poučilo, a tak už žádné auto nedáváme z ruky, protože je to poklad i pro nás,“ svěřuje Václav Bohuslávek nehezkou, ale cennou zkušenost.

To, co si ale z Kit-Caru novopečený majitel vozu odváží, není jen luxus a rychlost. Jde totiž hlavně o to, že většina z takto vyrobených vozů představuje skutečné unikáty. Hlavní důvod, proč se staví, je ten, že jejich originály už většinou nejsou nikde k sehnání.

V řadě případů se jedná vlastně o restaurované motoristické klenoty.

Na rozdíl od klasických veteránů si však trvale uchovávají svou dravost, ladné křivky a ducha časů, ve kterých pořádné auto bylo bytostně spjato s charakterem svého řidiče.

Srdcařův splněný sen

Není proto nic výjimečného, že řada z těch, kteří si z Kit­Caru odvezou svůj první vůz, se záhy zase objeví s prosbou o další přírůstek do svojí sbírky. „Nejeden klient od nás často odjíždí dojatý,

z čehož máme radost, protože je to asi to nejlepší ocenění, jakého se nám může dostat,“ netají se Václav Bohuslávek.

Současně totiž přiznává, že od svých zákazníků se on sám příliš neliší. Právě splněný sen je to, co má s nimi společného, neboť původně se do práce pustil jen tak pro radost. O Shelbyho „kobře“ kdysi jen snil nyní mu ji občas „zajíždí“ i jeho partnerka.

Těm, kteří by se chtěli ubírat v jeho šlépějích, tak jen předesílá: „Ano dá se to dokázat, ale je za tím neskutečné množství práce. Tahle činnost je ponejvíce o citu. Pokud ho nemáte, jenom za peníze repliku nepostavíte. Musíte být zkrátka srdcař, jinak by to nefungovalo.“

Autor: Ivan Šiler

20.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení