V přímém rozporu se zvýšeným počtem fatálních úrazů zapříčiněných alkoholem je klesající tendence počtu samotných dopravních nehod zaviněných opilostí někoho z účastníků. Vloni jich policisté šetřili pět set sedmdesát sedm. V roce 2008 o osmdesát čtyři a o rok dříve dokonce o sto čtyřicet sedm více.

Těžce zraněných při dopravních nehodách na kterých nesl vinu alkohol bohužel také přibylo téměř dvojnásobně. Ze čtrnácti v roce 2008 na dvacet sedm v uplynulém roce.

Velitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula přesto hlásí úspěch. Celkový počet dopravních nehod klesl v roce 2009 o polovinu v porovnání s deseti předcházejícími lety a to na číslo 15 583. Stále intenzivnější agrese motoristů ale přesto vedla ke smutnému výsledku. V Praze při loňských dopravních nehodách zahynulo celkem čtyřicet lidí. To je o dva více než v roce 2008 a dokonce o sedm více než za rok 2007.

V souvislosti s poklesem celkového počtu dopravních nehod se adekvátně snížila i hmotná škoda jimi způsobená. Policisté ji v roce 2009 odhadli zhruba na deset a půl milionu korun.

Naproti tomu na pokutách zaplatili v uplynulém roce neukáznění řidiči téměř třiačtyřicet milionů korun.

Za hlavní faktor působící ve prospěch značného propadu celkového počtu šetřených dopravních nehod označuje Švrčula legislativní úpravu. Ta navýšila limit hmotné škody pro povinnost nahlášení nehody policii. Jinými slovy – policisté vyjíždějí pouze k nehodám s vážnějšími následky jak na majetku a logicky i na zdraví.

Nejnebezpečnějším úsekem v Praze je okolí Lanového mostu s napojením na Jižní spojku. Švrčula uvádí, že v metropoli nejsou místa, kde by opakovaně docházelo k tragickým nehodám.

V souvislosti s úmrtími zaviněnými alkoholem Švrčula zdůraznil že podporuje nulovou toleranci alkoholu za volantem.

„Povinné dechové zkoušky jsou účinnou prevencí a nijak zvlášť policisty nezatěžují. Dokonce teď evidujeme i případy, kdy chodí lidé na policejní oddělení před tím, než nasednou do auta cestou do práce a nechají se dobrovolně otestovat na přítomnost alkoholu v krvi,“ uvedl závěrem Švrčula a představil priority dopravní policie pro následující měsíce.

„Chceme více spolupracovat s dopravním a zamezit zbytečným úrazům chodců po střetech s tramvajemi. Pokračovat budeme i v programu Bezpečné přechody.“