Jednou z možností je organizace Frank Bold, která nabízí právní poradenství právě pro takové případy. „Lidé si na hluk stěžují pravidelně. Dovolím si tvrdit, že se jedná o hlavní faktor pohody bydlení," říká právník organizace Libor Jarmič. Práce má dost. Množství stížností na nepřiměřený hluk je podle něj stabilně vysoký.
Klienti si méně stěžují na hlasitá letadla a vlaky
Nejčastěji s ním lidé řeší příliš hlasitou automobilovou dopravu, především z dálnic a rušných silnic. Méně si pak klienti stěžují na hlasitá letadla a vlaky. Lidé s právníkem probírají také sousedský rámus nebo rachot z průmyslového objektu.
Jaká je pravděpodobnost, že člověk problém s hlukem vyřeší? Libor Jarmič odpovídá skepticky. Nejmenší naději mají podle něj ti, kteří si stěžují na přílišný rámus ze silnic a dálnic.
U komunikací v centrech je situace prakticky neřešitelná
„Obecně je hluk z dopravy velice problematický, zejména pokud jde o možná opatření pro jeho snížení," říká právník a dodává: „Zejména u komunikací v centrech měst je situace prakticky neřešitelná. Tudíž lze říci, že si lidé stěžují neúspěšně."
Frank Bold nejčastěji radí lidem, kteří se s problémem hlukové zátěže potýkají, obrátit se na krajskou hygienickou stanici.Ta totiž v případě, že hluk přesahuje zákonem stanovené limity, může skutečně zasáhnout. Nebo jim nabízí zastoupení u soudu.
Někdy nezbývá než se přestěhovat
Avšak ani podání žaloby nemusí podle něj skončit úspěšně. „Zejména u rámusu z dopravy je situace nejkomplikovanější. Ústavní soud odmítl možnost, že by provozovatel silnice odpovídal absolutně za hlučnost jejího provozu. Někdy prostě nezbývá než se přestěhovat jinam," dodává Jarmič. Nadměrnému hluku jsou denně vystaveny tisíce lidí. Organizace Frank Bold uvádí, že v Praze je to kolem 7,6 procenta obyvatel, tedy přes 90 tisíc osob.
Čtěte také: Praha se s ministerstvem shodla na výkladu kolem hluku z tramvají