6. Antonov An-124 Ruslan

  • Rozpětí : 73,3 metru
  • Délka: 68,96 metrů
  • Prázdná hmotnost: 175 000 kilogramů
  • První let: 1982

Vývoj sovětského strategického transportní letoun Antonov An-124 Ruslan začal na začátku 80. let v Antonovově konstrukční kanceláři na Ukrajině. Čtyřmotorový hornoplošník nabízí nákladní prostor o objemu více než 1000 metrů krychlových, který má na délku 36,5 metru, na šířku 6,4 metru a na výšku 4,4 metru. Nosnost letadla je pak až 170 tun.

5. Antonov An-124 Ruslan

Díky těmto parametrům byl An-124 po dobu 30 let až do příchodu nákladní verze Boeingu 747-8F největším sériově vyráběným nákladním letadlem na světě podle hrubé nosnosti. Proti Boeingu má nicméně stále navrch v rozpětí křídel, které je o téměř pět metrů větší. Antonov An-225, který je z Ruslanu částečně odvozený, je sice ještě větší. Ten však nebyl sériově vyráběn.

První prototyp Antonova An-124 vzlétl 26. prosince 1982 a sériová výroba byla zahájena v roce 1985. Antonov An-124 Ruslan přitom ustanovil 21 světových rekordů. V červenci 1985 například dopravil 171 219 kilogramů nákladů do výšky 2000 metrů a 170 tisíc kilogramů do výšky 10 750 metrů. Po pádu Sovětského svazu proběhla v roce 1992 i certifikace civilní verze, přestože jeho největším provozovatelem i nadále zůstává ruské vojenské letectvo.

5. Odysseus

Rozpětí: 74,066 metrů
Délka: neznámá
Prázdná hmotnost: neznámá
První let: duben 2019

Na osmé místo v žebříčku letadel s největším rozpětím křídel se loni v říjnu zařadil Odysseus, který představila americká společnost Aurora Flight Sciences, jedna z dceřiných firem Boeingu. Jedná se o speciální typ autonomního letounu označovaného jako HAPS (Pseudosatelit pro vysoké výšky = High Altitude Pseudo Satelite), který se pohybuje ve stratosféře. Zde může fungovat například jako pozorovací letoun nebo zastávat funkci satelitu.

8. Odysseus

Odysseus je se svým rozpětím 74 metrů srovnatelný s velkými dopravními letadly jako je Boeing 777. Sám o sobě však podle výrobce váží jako „malý automobil“ a jeho užitečné zatížení je 90 kilogramů. Pro své napájení využívá solární panely, které pokrývají horní stranu jeho křídel a svislé ocasní plochy. Celkem letoun disponuje pro napájení palubních přístrojů, což mohou být nejrůznější vědecké nebo komunikační zařízení, výkonem 250 wattů. V ideálních podmínkách by pak měl být Odysseus schopný strávit ve stratosféře celý rok, aniž by musel přistát.

Datum prvního letu letounu Odysseus firma nezveřejnila. Podle odborného serveru Aviation Week by se však měl uskutečnit 23. dubna 2019 v Portoriku. Na tento den připadá 31. výročí letu ultralehkého letadla na šlapací pohon Daedalus 88, které za méně než čtyři hodiny urazilo 119 kilometrů dlouhou trasu mezi řeckými ostrovy Kréta a Santorini. Na tehdejším projektu Daedalus se podílel i John Langford, který je v současnosti generálním ředitelem společnosti Aurora.

4. Airbus A380-800

  • Rozpětí: 79,75 metrů
  • Délka: 72,72 metrů
  • Prázdná hmotnost: přibližně 277 000 kilogramů
  • První let: 2005

Rozpětí téměř 80 metrů má v současnosti největší dopravní letadlo na světě Airbus A380-800. Je tak velký, že letiště kvůli němu musela projít úpravami. Airbus A380-800 má na svých dvou palubách užitnou plochu 550 metrů čtverečních, což je o 40 procent víc, než druhé největší dopravní letadlo Boeing 747-8. V typickém uspořádání tří tříd pojme 525 cestujících. V případě, že všechna sedadla jsou v ekonomické třídě, však dokáže přepravit až 853 lidí.

4. Airbus A380-800

Vývoj budoucí A380 byl ještě pod označením A3XX zahájen v červnu 1994 a Airbus si od něj sliboval narušení dosavadní dominance svého amerického konkurenta Boeingu na trhu s velkými letadly. Východoasijská ekonomická krize a další obtíže při vývoji však způsobily, že svůj první let A380 uskutečnil až 27. dubna 2005.

První Airbus A380-800 byl dodán Singapore Airlines 25. října 2007. Ke konci loňského roku Airbus obdržel 321 objednávek na svůj největší stroj a 234 letadel dodal. Největším zákazníkem pro A380 jsou aerolinky Emirates se 162 objednanými letadly, z nichž 109 jich již bylo dodáno. Přesto však Airbusu sázka na obří letadlo nevyšla. Letecké společnosti dávají stále více přednost menším letadlům s nižší spotřebou. V polovině února proto Airbus oznámil, že s výrobou A380 v roce 2021 skončí.

3. Antonov An-225 Mrija

  • Rozpětí: 88,4 metru
  • Délka: 84 metrů
  • Prázdná hmotnost: 285 000 kilogramů
  • První let: 1988

Původně sovětský a nyní ukrajinský strategický transportní letoun Antonov An-225 Mrija se v našem žebříčku sice umístil až na třetím místě, ale i tak je v současnosti letadlo s největším rozpětím v aktivní službě. Zároveň je však s délkou 84 metrů i nejdelším letadlem. Antonov An-225 byl původně navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí jeho nosné rakety Eněrgija. Buran se však v roce 1988 dočkal pouze jediného letu a pak byl celý program zrušen.

3. Antonov An-225 Mrija

Vypadalo to, že s Buranem skončí i Antonov An-225, v roce 1994 byl jediný vyrobený kus skutečně na řadu let odstaven. Po modernizaci motorů a elektroniky ale v roce 2001 znovu vzlétl a v současnosti je využíván k dopravě obřích nákladů. Ty může naložit jak dovnitř nákladového prostoru, který má objem 1300 metrů krychlových, tak na hřbet. Jeho maximální vzletová nosnost je 640 tun, díky čemuž je také nejtěžším letadlem na světě. Jeho podvozek má 32 kol a pohon zajišťuje šest motorů.

Antonov An-225 Mrija v současnosti stále existuje v jediném exempláři. Původně měl být vyroben ještě druhý, ale zabránily tomu ekonomické problémy po rozpadu sovětského svazu. Nedokončený pak byl zakonzervován v ukrajinské továrně Antonov. Na konci srpna 2016 však podepsal Antonov smlouvu s čínskou společností Aerospace Industry Corporation of China (AICC), na jejímž základě ho obě firmy dokončí. Číňané mají rovněž zájem v další fázi vyrábět Antonov An-225 v licenci.

2. Hughes H-4 Hercules („smrková husa“)

Rozpětí: 97,54 metru

Délka: 66,65 metru

Prázdná hmotnost: 113 399 kilogramu

První let: 1947

Po útoku na Pearl Harbor 7. prosince 1941 vstupují Spojené státy do druhé světové války a náhle vyvstává potřeba velkého transportního letadla, které by mohlo vozit vojáky a další materiál do Velké Británie. Cesta po moři byla zdlouhavá a Atlantik byl navíc zamořen německými ponorkami. V roce 1942 proto americké ministerstvo války vzneslo  požadavek na vývoj a výrobu dostatečně kapacitního transportního letounu. Jedním z požadavků přitom bylo, že vzhledem k nedostatku kovů, zejména hliníku, letadlo nebude vyrobené z kovu.

2. Hughes H-4 Hercules

Rukavici se rozhodl zvednout letecký konstruktér a miliardář Howard Hughes, který se spojil se s průmyslníkem Henrym J. Kaiserem. Jejich spolupráce vyústila v návrh obřího hydroplánu, který měl být ve svých útrobách schopen přepravit jeden tank M4 Sherman nebo 750 plně vyzbrojených vojáků. S rozpětím křídel 97,54 metrů a délkou 66,65 metrů byl v té době největším postaveným letadlem. Jen každá z jeho osmi vrtulí měřila 5,5 metru. Ministerstvu se návrh zamlouval a v roce 1942 s oběma průmyslníky podepsalo smlouvu na dodávku tří strojů během následujících dvou let.

Poté, co z projektu vycouval Henry J. Kaiser, pokračoval v něm Hughes sám. Stavba stroje pojmenovaného Hughes H-4 Hercules se neustále protahovala a první prototyp byl hotov až v roce 1947. V té době si již od médií a netrpělivých senátorů vysloužil hanlivé přezdívky „Létající sklad dříví“ (Flying Lumberyard) nebo „Smrková husa“ (Spruce Goose).

K prvnímu a zároveň poslednímu letu došlo 2. listopadu 1947 a pilotoval sám Howard Hughes. Letoun v přístavu v Los Angeles uletěl vzdálenost jedné míle (1,6 kilometru) ve výšce 21 metrů a rychlostí 217 kilometrů v hodině. Dnes je vystaven v Evergreen Aviation Museum ve městě McMinnville v americkém státě Oregon.

1. Stratolaunch

  • Rozpětí: 117 metrů
  • Délka: 73 metrů
  • Prázdná hmotnost: 226 796 kilogramů
  • První let: 2019 (očekávaný)

Novým největším letadlem na světě se má stát Stratolaunch, za kterým stojí společnost Stratolaunch System, který byl navržen tak, aby z výšky 10,5 kilometru, což je letová hladina běžných dopravních letadel, vypouštěl rakety s družicemi do vesmíru. Start raket z takové výšky umožní firmě Stratolaunch System snížit cenu za vynesení nákladu do kosmu. 

1. Stratolaunch

Tomuto specifickému účelu byla přizpůsobena i konstrukce samotného letadla. Na křídlech s rozpětím 117 metrů jsou zavěšeny dva trupy s celkem 28 koly a šest motorů z Boeingu 747. Natlakovaný kokpit pro tříčlennou posádku je přitom pouze v tom pravém. Mezi oběma trupy pak bude zavěšena trojice raket Pegasus, které vynesou družice do vesmíru. Jen ke svému rozjezdu přitom stroj potřebuje ranvej o minimální délce 3,7 kilometru.

Stratolaunch na svůj první start teprve čeká a dočkat by se měl v průběhu letošního roku. Poprvé byl veřejnosti představen v červnu 2017, když opustil hangár kvůli zkušebnímu tankování. Loni v únoru se pak při dalším testu rozjel po ranveji rychlostí přesahující 70 kilometrů v hodině. Stratolaunch Systems při té příležitosti ohlásil první první předváděcí let právě na rok 2019.