Finové začali předsedat Radě EU 1. července. Tématem dvoudenního zasedání bylo mimo jiné prohlubování vnitřního trhu. Havlíček dnes jednal také s irským ministrem obchodu Patem Breenem. Domluvili se na posílení neformální skupiny takzvané like-minded group pro vnitřní trh EU. Společně s Irskem, Dánskem, Estonskem, Nizozemím a Švédskem prosazují mnohem větší uvolnění sektoru služeb na úrovni EU.

 Jens Stoltenberg
Záchrana smlouvy o raketách: Rusko má stále čas, říká Stoltenberg

Aby se zvýšila konkurenceschopnost EU, je podle Havlíčka zapotřebí několika faktorů. "Udržení průmyslu, volný pohyb služeb, podpora malých a středních podniků nikoliv přes dotace, ale přes snížení byrokracie, posílení mobility studentů či společný výzkum s otevřeným přístupem k datům," uvedl.

Letadlo pro finskou armádu

Havlíček cestoval do Helsinek a zpět modernizovaným čtyřmístným letounem Zlin Z 143 LSi Genius, který spolupilotoval náměstek MPO Vladimír Bärtl. O tento typ letadla je právě ve Finsku dlouhodobě zájem v armádě i civilním letectví. Před několika lety se v rámci tendru pro finskou armádu český výrobce ZLIN Aircraft ucházel o dodávky letadel, avšak neuspěl kvůli požadavkům finské strany na větší parametry kokpitu. Výrobce ji upravil, aby se do ní vešel i dva metry vysoký pilot s přilbou a rezervou.

"Nyní už letadlo splňuje kritéria finské armády. Přestože tendr byl v nějaké fázi uzavřen, zástupci finského ministerstva obrany projevili zájem," řekl dnes ČTK v telefonickém rozhovoru Bärtl. Jakmile se tendr podle něj znovu vypíše, český výrobce se přihlásí.

Zájem o české výrobky

Fakt, že cesta z Prahy do Helsinek trvala zhruba sedm hodin, podle Bärtla dokazuje, že nejde jen o cvičný letoun pro vojenské účely a sportovní akrobacii, ale je vhodný i pro civilní cesty. Český velvyslanec ve Finsku Ivan Jukl ČTK řekl, že Česko více než rok s finskou stranou jedná o průmyslové spolupráci v obranném průmyslu.

O české výrobky je ve Finsku podle Jukla zájem. Například firma Linet dodává zdravotnická lůžka do jedné z místních nemocnic a Škoda Transportation vyrábí přímo ve Finsku tramvaje a vlaky. Na severu země patří její továrna se stovkami zaměstnanců k největším zaměstnavatelům. Škoda Auto je ve Finsku třetí značkou na trhu. Finsko sice nepatří do první dvacítky exportních zemí pro ČR, český vývoz ale letos pravděpodobně přesáhne jednu miliardu eur. Finové mají zájem o projekty z energetiky, stavebnictví, nanotechnologií a umělé inteligence.

Jean-Claude Juncker
Junckerovi se nelíbí výběr von der Leyenové. Nebyl prý transparentní