Na rychlejší přepravu se už těší třeba student Václav Strouhal. „Mezi Prahou a Brnem jezdím pravidelně. Ačkoli se ve vlaku často učím, cesta se vleče. Rychlejší přepravu ocením,“ řekl.

Vlaky mezi Brnem a Prahou pojedou rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Mezi Jihlavou a Brnem má trať volně kopírovat dálnici D1. „Cílem je, aby v roce 2030 byla celá vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem rozestavěná a v některých úsecích i zprovozněná,“ informovala mluvčí železničářů Nela Friebová. Náklady přesáhnou sto miliard korun.

Podobu nových vysokorychlostních tratí teď prověřují studie proveditelnosti. U trati mezi Prahou, Brnem a Břeclaví jsou v polovině. „Studie zpracovávají varianty vedení tratí nebo třeba maximální vhodnou rychlost vlaků,“ přiblížila Friebová.

Vysokorychlostní trať Brno <=> Praha
- Kudy povede: mezi Brnem a Jihlavou kolem dálnice D1
- Začátek stavby: ideálně v roce 2025
- Aktuální stav: prověřování studií proveditelnosti
- Důležitost: lepší spojení mezi dvěma největšími městy v republice, navýšení kapacity současných železničních uzlů, konkurenceschopnost vůči automobilové a letecké dopravě
- Náklady: přes 100 miliard Kč
- Kam povede dál: počítá se s jejím rozšířením do Břeclavi
- Jeden z pilotních úseků: Brno <=> Vranovice

Kromě expresních vlaků, které budou pokračovat do zahraničí, cestující v budoucnu využijí také rychlé vnitrostátní vlaky. Například mezi Brnem a Velkým Meziříčím. Železničáři prověřují také možnost výstavby terminálů na hlavní trati, jedním se může stát Brno-Vídeňská ulice.

Stavba vysokorychlostní trati je podle odborníka na železniční dopravu Tomáše Altera důležitá kvůli konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy. „Železniční doprava pak bude schopná čelit osobní dopravě a letadlům na poměrně dlouhé vzdálenosti,“ zmínil.

Problém je podle něj také přetíženost hlavních železničních koridorů, které jsou využité na maximální kapacitu. „Stavbou železnic v nové stopě, kam se odkloní velká část nejrychlejších expresních vlaků, se uvolní poměrně dost tras a zvýší se kapacita stávající sítě,“ poznamenal Alter.

Výstavbu vysokorychlostních tratí vítají České dráhy. „Přiláká to nové zákazníky. Abychom mohli výhody nové trati v budoucnu plně využít, musíme naši stávající flotilu rozšířit o nové vlaky,“ sdělil mluvčí dopravce Radek Joklík. Nyní disponuje vozidly, které mohou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu.

Za důležité považuje vysokorychlostní síť mezi Brnem a Prahou i další dopravce RegioJet. „Kvůli počtu cestujících má z hlediska využitelnosti největší smysl,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet počítá s pořízením vlaků na vyšší rychlosti, až je bude moci dopravce využít.

Jedním z pilotních úseků vysokorychlostní trati má být ten mezi Brnem a Vranovicemi na Brněnsku.