Do doby zkracování vstoupily i pobočky Penny Marketu. „Při nákupu jsme ze zákona nuceni zákazníkovi po zaplacení nákupu účtenku vydat. Informace na ní však průběžně optimalizujeme tak, aby byly co nejkratší,“ sdělil mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Na účtenky z recyklovaného materiálu pak vsadil řetězec Lidl. Jeho mobilní aplikace pak umožňuje požádat pouze o elektronickou účtenku. Tu nabízí také Albert.

Z papíru přímo do mobilu zamířila i IKEA. „Elektronickou účtenku upřednostní před papírovou zhruba každý šestý zákazník na samoobslužných pokladnách, na klasických pokladnách pak zhruba každý dvacátý,“ informoval mluvčí švédského řetězce Petr Šašek. IKEA se také před třemi lety rozloučila se svým tištěným katalogem. Ten je nyní již také pouze v elektronické podobě.

Banky on-line

Zbytečnému papírování se vyhýbají i banky. „Devadesát procent našich klientů preferuje zelenou variantu, tedy bezpapírovou informaci o zůstatku na účtu,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Tento bankovní dům také minimalizuje i další papírování, kdy díky digitálnímu přístupu klientů k informacím ušetří statisíce tun papírů ročně.

Bez papíru to jde i u finančních domů AirBank a Zonky. „Naše pobočky jsou od začátku bezpapírové. Klienti smlouvy podepisují elektronicky, smlouvy jim nahráváme do jejich online bankovnictví a nemusí se nic tisknout a ručně podepisovat. Na našich pobočkách nenajdete ani reklamní letáky,“ informovala mluvčí obou bank Jana Pokorná. Česká spořitelna v loňském roce motivací svých klientů u bankomatů ušetřila o 17 procent více papíru oproti roku 2020.