Osmadvacetiletý Miloslav Hájek si udělal řidičák na osobní automobil o loňských letních prázdninách. Důvodem bylo přestěhování z Prahy na venkov a založení rodiny. „Autobusy tu tak často jako v Praze nejezdí. Vše musela zařizovat přítelkyně. Nepřišlo mi to správné, tak jsem si řidičák nakonec udělal,“ vysvětlil. Na kontě má nyní několik tisíc kilometrů.

Co vše se od ledna příštího roku změní na českých silnicích: 

Ani jemu neunikly novinky, které začnou platit na českých silnicích od 1. ledna. Jednou z nich je získání řidičského průkazu takzvaně na zkoušku. To znamená, že pokud šofér během dvou let od jeho obdržení spáchá závažný přestupek, tedy ten hodnocený v novém bodovém maximálním počtem bodů, o řidičák dočasně přijde. „Za mne dobré. Mladí za volantem často zbytečně hazardují, nějaký bič je na ně potřeba,“ poznamenal.

Netuší však, zřejmě jako spousta dalších, že novinka se nevztahuje jen na budoucí nové řidiče, ale i na některé současné. I on bude mít řidičský průkaz na zkoušku. „Platnost novely je od 1. ledna 2024. Každý, kdo od tohoto data spáchá závažný přestupek a současně je držitelem svého prvního oprávnění méně než dva roky, bude se na něj vztahovat povinnost se zúčastnit výchovně vzdělávacích programů, tedy dopravně psychologického pohovoru a školení začínajících řidičů,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

Víte, jak řešit křižovatky s tramvají?

| Video: Youtube

Připomněl, že datum získání oprávnění je uvedené na řidičkém průkazu. Řidičák na zkoušku tak dopadne na všechny šoféry s prvním řidičským oprávněním získaným od ledna 2022. Není přitom podle ministerstva dopravy rozhodující, jakou skupinu získali. V praxi se tedy dvouletá lhůta bude počítat už šestnáctiletým motorkářům. O dva roky později, když si rozšíří skupiny o osobní auta, se už na ně lhůta vztahovat nebude.

Jiné je to u trestů. Pokud řidič spáchá závažný přestupek před začátkem platnosti novely zákona, nemusí absolvovat zdokonalovací kurz. Pokud mu však bude udělen zákaz řízení, dvouletá doba se prodlouží o dobu, kdy řídit nemohl.

Motoristé zůstávají pesimističtí 

V Česku se každoročně stane necelých 100 tisíc dopravních nehod. Řidiči v kategorii 18 až 24 let jich zaviní pětinu. Každá desátá oběť na silnicích jsou mladí šoféři. Nejčastější příčinou nehod je nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě a nesprávný způsob jízdy. „Řidiče, kteří se v provozu zachovají velmi nebezpečně, budeme vracet do autoškol a pracovat s nimi,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Častou příčinou dopravních nehod je i agresivita za volantem. Jak s ní bojovat: 

close info Zdroj: Deník zoom_in K novince jsou pesimističtí motoristé. „Ne každý vlastní po získání řidičáku auto, občas si jej spíše půjčí od rodičů. Takže dva roky řidiči přečkají vesměs s řidičákem v šuplíku a až poté začnou jezdit naplno. Nebudou o moc lépe připraveni na nejrůznější situace. Je škoda, že jsme se neinspirovali Rakouskem, kde začínající řidiči musí absolvovat po určité době zdokonalovací jízdy na autodromu. To by byl podle nás správný směr,“ zhodnotil mluvčí ÚAMK Igor Sirota.