Deník proti fake news.Deník proti fake news.Zdroj: Deník„Na Velký pátek, tedy v den, kdy si všichni křesťané připomínají ukřižování Ježíše Krista, ukrajinská armáda společně s neonacistickými pluky zahájila další útok na civilisty v Doněcké a Luhanské lidové republice,“ napsal v sobotu 3. dubna na svůj profil David.

Podle něj došlo k raketovému útoku na civilní čtvrti Doněcka, Okťabrska a Gorlivky a na místech dopadů raketových salv prý leží stovky mrtvých a raněných civilistů.

„Ukrofašisté, které podporuje EU, jež se zatím formálně hlásí ke křesťanským kulturním kořenům, oslavovali vraždami civilistů v Doněcku a Luhansku. Během Vánoc a Velikonoc doposud boje v Evropě vždy na chvíli utichaly. Zelenského režim tímto činem překonal i nacisty,“ tvrdí David.

Řecký dezinformátor

Háček je v tom, že jako jediný zdroj svých informací zmiňuje europoslanec pouze řecký web Pronews.gr. Ten je přitom v samotném Řecku považován za dezinformační zdroj.

Zprávy na webu Pronews.gr nejsou podepisovány a podle vlastní prezentace webu je připravuje „nejmenovaná skupina novinářů“. Podle řeckého webu Ellinika Hoaxes, zaměřeného na ověřování informací a vyvracení hoaxů, patří Pronews.gr k nejčastějším šiřitelům nepravdivých zpráv, velmi často spojených s ruskou propagandou.

Například v době, kdy se Rusko snažilo uplatnit na mezinárodním trhu svou novou stíhačku SU-35, zveřejňoval Pronews.gr podle webu Ellinika Hoaxes pravidelně články, jež měly ukazovat údajnou převahu ruského stroje ve srovnání s americkými letadly, tato tvrzení však buď nedokládal, nebo je podkládal nepravdivými důkazy a nepřesnými informacemi.

„Před několika dny jsme si už po jedenácté přečetli, že Rusko nabídlo Řecku nákup Su-35 místo F-35. Tvrzení se samozřejmě nepotvrdilo a vlastnosti obou letadel byly prezentovány zcela nesprávně,“ napsal před čtyřmi lety web Ellinika Hoaxes (člen Mezinárodní sítě pro ověřování faktů – The International Fact-Checking Network).

Chlubí se lživými údaji

Zprávy z Pronews.gr vyvrací Ellinika Hoaxes poměrně často. Kromě informací nahrávajících ruské propagandě jde o podobnou agendu jako u jiných dezinformačních serverů, například o nepravdivé informace o očkování nebo o migraci.

„V databázi nepravdivých zpráv od Ellinika Hoaxes lze najít 232 výsledků falešných zpráv nebo dezinformačních článků od Pronews.gr,“ uvedl ve své studijní práci z loňského června, nazvané „Nacionalistická a nenávistná rétorika v řeckých internetových médiích s rozsáhlým využitím dezinformačních postupů a jejich vliv ve vojenství“, student žurnalistiky a masové komunikace řecké Fakulty ekonomických a politických věd Evangelos Anastasiou.

Web Pronews.gr řadí na svých stránkách sám sebe z hlediska své údajné návštěvnosti na „první místo v Evropě mezi zpravodajskými weby“ a uvádí, že patří „mezi nejvýznamnější světové webové stránky informující o otázkách národní bezpečnosti, obrany, ekonomiky a geostrategie“.

„Podle nezávislých webových stránek analyzujících návštěvnost a popularitu webů na celém světě, Similarweb.com a Alexa.com, jde o nepravdivé tvrzení. Pronews.gr nepatří z hlediska návštěvnosti ani mezi první dvacítku webů v Řecku,“ vyvrací to Anastasiou.

Případ údajně zavražděného dítěte

Ivan David později ještě přitvrdil a 5. dubna otiskl další příspěvek, jenž se věnoval údajné smrti pětiletého chlapce "v konfliktní zóně" na východní Ukrajině. Uvedl sice, že ze smrti dítěte se podle rakouské veřejnoprávní televize ORF vzájemně obviňovali Ukrajina a proruští separatisté, jinak však v příspěvku upřednostnil ruský výklad události.

"Podle očitých svědků přisouvá ukrajinská armáda tanky do kontaktní zóny s oběma nezávislými republikami, tedy Doněckem a Luhanskem. Tato zóna má být podle Minských dohod demilitarizovaná. Celkově se situace vyostřuje, k hranicím s Ukrajinou přisouvají posily i Bělorusové," napsal David, aniž by zmínil, z jakého zdroje čerpá.

Uvedl také, že podle "domobranců" chlapce zabila a jeho více než šedesátiletou babičku vážně zranila bomba, kterou prý shodil dron turecké výroby, zatímco podle zpráv ukrajinských médií bylo dítě zabito výbuchem miny umístěné na pozemku.

Jaká je realita? Podle serveru StopFake žádné ověřitelné údaje, které by dokládaly smrt nějakého dítěte v důsledku dronového útoku, vůbec neexistují.

Informace o tom, že chlapec zemřel v té části Donbasu, která není pod kontrolou kyjevské vlády, v důsledku útoku ukrajinského dronu, sice podle tohoto serveru šířila ruská a prokremelská média Gazeta.RU, Kommersant, RBC, Fontanka.RU, RIA Novosti, Lenta.ru, Free Press a Interfax, avšak všechna se odvolávala jen na prohlášení "Lidové domobrany" samozvané "Doněcké lidové republiky". 

"Lidová domobrana ani ruská média neposkytly žádné podrobnosti o tom, co se stalo: neexistují žádné fotografie z události, žádné jméno zavražděného dítěte, žádná vyjádření jeho příbuzných. Jediná věc, kterou zástupce takzvané domobrany řekl na briefingu 3. dubna, že dítě zemřelo na adrese 36 Druha Dorožna v obci Oleksandrivske," upozorňuje server StopFake.

Dron to nezpůsobil

StopFake kontaktoval tiskové oddělení Operace spojených sil s dotazem, zda bylo informováno o mrtvém dítěti a dostal odpověď, že jediné informace pocházejí z ruských médií, ale není nic, co by je potvrzovalo.

Verze o zabijáckém dronu se jeví nepravděpodobná také proto, že zmíněná obec se nachází podle vojenského a politického pozorovatele Oleksandra Kovalenka asi 30 kilometrů od území ovládaného ukrajinskou vládou - a vojenský dron ozbrojených sil Ukrajiny tam prostě není schopen doletět, což následně potvrdilo i tiskové oddělení Operace spojených sil.

Server StopFake také našel svědka žijícího ve zmíněné obci, podle nějž k smrti dítěte došlo, ale způsobila ji nehoda - odpálení nevybuchlé munice, kterou někdo donesl do domu. 

Fotografie dítěte, která se v souvislosti s reportováním o smrti dítěte objevovala v prokremelských médiích a na sociálních sítích, nemá ve skutečnosti s touto událostí nic společného. Podle vyhledávače obrázků v Google se hodně publikovala již v roce 2014. 

Velvyslanectví reaguje

Na Ivana Davida reagovalo 4. dubna i Velvyslanectví Ukrajiny v Praze. „Působí zkrátka uboze, když někdo sedí v Evropském parlamentu a přitom hájí zájmy svých kremelských pánů. Zvlášť když nejsou schopni své loutky vyzbrojit přesvědčivějšími důkazy, než jsou odkazy na desinformační weby a laciné fake news,“ uvedlo na své facebookové stránce ukrajinské velvyslanectví.

„Lži o Ukrajině, jež pravidelně šíří zástupci SPD, už nás nepřekvapují. Včerejší příspěvek europoslance Ivana Davida však nejde nechat bez reakce. Podle našeho názoru podněcuje k nenávisti vůči jinému státu a národu a šíří poplašné zprávy, proto představuje hrozbu zejména pro desítky tisíc Ukrajinců žijících v České republice. Požádáme proto oficiální české orgány, aby toto vyjádření politicky a právně vyhodnotily,“ dodali zástupci ukrajinské ambasády.