Na problém jako první upozornila nedávno Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy. Za červenec a srpen zaznamenala několik desítek případů. Zdánlivě malý počet, jenže oproti stejnému období loňského roku jde o nárůst na dvojnásobek. „Situace, kde zasahuje záchranná služba, představují doslova jen 'špičku ledovce' a lze předpokládat, že ve skutečnosti je počet úrazů spojených s provozem koloběžek v Praze mnohonásobně vyšší,“ varuje mluvčí záchranky Jana Poštová.

Redaktor Deníku Michael Bereň si na vlastní kůži zkoušel projet na koloběžce Lime v Praze.
Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky na chodníky nesmí

Nárůst úrazů způsobených jízdou na tomto kdysi pouze dětském dopravním prostředku, zaznamenaly i některé pojišťovací ústavy. Například podle pojišťovny Uniqa se většinou týkají pouze elektrokoloběžek a staly se pouze v hlavním městě. „Vyřizovali jsme zatím škody z úrazového pojištění postiženého, popřípadě z pojištění denních dávek v pracovní neschopnosti,“ říká její mluvčí Eva Svobodová.

Těžké zlomeniny

„Šlo například o komplikovanou zlomeninu ruky a zhmoždění dolních končetin paní v letech, kterou za soumraku srazila elektrokoloběžka při vyjetí zpoza zatáčky na chodníku,“ popisuje jeden z případů. Pachatel přitom znám není, po kolizi se jen omluvil a ujel pryč. Kvůli přetrvávajícím následkům hybnosti ruky a době léčení pojišťovna zaplatila jenom v tomto případě třicet tisíc korun.

Koloběžky Lime v ulicích v Praze.
Půjč si a zahoď. Praha 2 se obrací kvůli sdíleným koloběžkám na policii

Na nebezpečí způsobené jezdci na elektrokoloběžkách upozorňuje i Václav Bálek z pojišťovny Allianz. „Už jsem zažil, jak vedle sebe ve třech pruzích jelo osobní auto, dva autobusy a vedle nich ještě elektrokoloběžka…,“ říká Bálek s tím, že komplikují život nejen chodcům, ale i motoristům.

Problémy nejsou jen u nás. V Německu se podle serveru Opojisteni.cz vedl spor o to, zda mohou tyto stroje jezdit i po chodnících. Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) před tím varoval. Podle jeho zástupců znamená kontakt s koloběžkou pro chodce sílu okolo 150 kilogramů. „Obzvláště starší osoby mohou být kolizí postiženi zraněním s dlouhodobými následky.“ ocitoval server prohlášení GDV. Jízda po chodnících je pro elektrokoloběžky zapovězena i podle českého ministerstva dopravy.

Koloběžky Lime v Praze.
Přes léto přibylo úrazů na koloběžkách, upozornila pražská záchranka