Dolínek v poslanecké sněmovně předložil novelu zákona o silničním provozu, podle které by nově nedovolenou jízdu ve vyhrazeném pruhu mohli pokutovat obecní policisté příkazem na místě. Od změny zákona si slibuje větší respekt řidičů k pruhům, které jsou zejména ve větších městech vyhrazeny vozům Integrovaného záchranného systému, taxi a zejména autobusům, a slouží tak plynulejšímu provozu veřejné dopravy.

Dopravu na Pražském okruhu komplikovaly nehody.
Pražská MHD prohrává s auty, veřejnou dopravou jezdí i po zlevnění méně lidí

Návrh vychází z analýzy pražské Technické správy komunikací, podle které až 70 procent řidičů užívá autobusové pruhy neoprávněně. „Problém jsem řešil už na pražském magistrátu, protože čísla jasně ukazovala vysokou nerespektovanost vyhrazených pruhů,“ uvedl Dolínek. Problém bylo podle něj možné vyřešit právě jen úpravou zákona.

Častý, ale nebodovaný nešvar

Postih nedisciplinovaných řidičů je podle současného znění zákona o silničním provozu v zejména v rukách státní policie, která jako jediná může řidiče zastavovat a pokutovat. Obecní policisté mohou nyní přestupky pouze postoupit do správního řízení, nemohou tedy v tomto případě vytahovat známé bločky.

Politik a radní Petr Dolínek.
Náměstek Petr Dolínek: Primátorka odvádí pozornost. Dopravu jsem pozvedl

Za zneužití vyhrazeného jízdního pruhu hrozí pokuta do výše 2500 korun, bezohlední řidiči se přitom nemusejí obávat žádného bodového postihu. Nejdelší sítí pruhů pro veřejnou dopravu disponuje s téměř 32 kilometry hlavní město, jsou ale vyznačené také v Brně a dalších velkých městech.

Pruhy vznikly zejména pro autobusy MHD, jezdit jimi mohou také hasiči, záchranná služba, cyklisté nebo pohotovostní vozidla například plynařů. Povolení mají rovněž taxíky, avšak pouze žluté a pouze s pasažéry. O to, aby v nich mohli jezdit, dlouhodobě usilují také motocyklisté.

Ilustrační foto.
Kromě autobusů MHD a cyklistů chtějí vyhrazené pruhy i motorky