„Jde Čechy žijící v Praze," upřesnil šéf oddělení krádeží aut pražské kriminálky Miloslav Javůrek. Uvedl dále, že muži ve věku mezi 30 a 39 lety mají zkušenosti s pácháním majetkové trestné činnosti (a jeden už byl stíhán i pro trestnou činnost násilného charakteru) – a z dřívějška velmi dobře znají styl a metody práce vyšetřovatelů. I proto kriminalisté půl roku sledovali jejich činnost, aby se podařilo shromáždit dodatek důkazů. A udeřili ve chvíli, kdy věděli, že podezřelí jedou „do akce" – a tudíž mají u sebe zlodějské vybavení.

Dva lidé skončili ve vazbě

Ze sedmi zadržených podávali vyšetřovatelé u pěti návrh na vzetí do vazby; soud nakonec poslal za mříže dva z nich. Ty, které policejní detektivové označili za hlavní organizátory. Ti další měli předně rozdělené úkoly – někteří zajišťovali převozy kradených vozidel, jiní jejich rozebírání…

Kriminalisté prozatím sdělili podezřelým obvinění v souvislosti s krádežemi 26 aut, přičemž ve dvou případech se jednalo jen o pokusy krádeže a octavia ukradená v Praze 10 byla v hlavním městě opětovně nalezena. Způsobenou škodu vyčíslili vyšetřovatelé na 9,8 milionu korun. Prozatím. V průběhu dalšího vyšetřování se počet aut i částka zřejmě budou zvyšovat. Při domovních prohlídkách se totiž našlo dalších 11 aut a spousta náhradních dílů, které podle Javůrka s největší pravděpodobností pocházejí z trestné činnosti. „Na 99 procent," konstatoval zkušený kriminalista.

Lupiče lákaly Octavie a BMW

Odhalená skupina pachatelů vybavených nejmodernější zlodějskou technikou i elektronikou umožňující překonat zabezpečení aut se podle jeho slov zaměřovala především na vozy Škoda Octavia všech modelových řad – a v poslední době se soustředili i na auta z produkce automobilky BMW. Ve třech případech se jim zalíbily rovněž automobily se značkou VW. Svou kořist pachatelé převáželi do pronajatých garáží a dílen na Nymbursku a na Mělnicku. Některá auta tam rozebírali na náhradní díly, jiná zřejmě připravovali k zaregistrování do provozu pod falešnou identitou. To ale bude ještě předmětem dalšího vyšetřování – stejně jako zjišťování, jakými cestami se vymontované navigace, kožené sedačky a další žádané součástky dostávaly ke konečným odběratelům. Kriminalisté očekávají, že tohle všechno budou mapovat dlouhé měsíce; možná i celý rok. Předpokládají ale, že šlo o zboží určené pro české odběratele. A zřejmě ne všichni odběratelé věděli, že odebírané díly jsou výnosem z trestné činnosti.

Jakým způsobem si zloději vybírali auta, která ukradnou, vyšetřovatelé přesně nevědí. Podezřelí jim to neprozradili; odmítají vypovídat. Lze ale předpokládat, že se řídili výbavou vozidel. Hon za luxusem byl podle všeho také důvodem, proč skupina rozšířila řádící původně v Praze rozšířila svůj akční rádius i do rakouského hlavního města. Vycházeli z toho, že do zahraničí jdou automobily přizpůsobené uživatelům s těmi nejvyššími nároky.

Na počátku byly nálezy kradených dílů

Na počátku policejní akce, která dostala krycí označení Lupus, bylo zhruba před rokem zjištění středočeských kriminalistů: v regionu se výrazně pomnožil výskyt autodílů z kradených vozidel. Jak na vrakovištích a překupnickém trhu, tak je bylo možno nalézt zamontované v autech, která se do policejního hledáčku dostala z jiného důvodu. Náměstek středočeského policejního ředitele pro kriminální policii Milan Komárek v pátek připomněl, že v té souvislosti začali jeho podřízení spolupracovat s pražskými kriminalisty – a následně i s rakouskými kolegy z LKA Vídeň.

Odhalit pachatele krádeží přitom nebylo jednoduché. Podle kriminalistů jde o muže, kteří dobře vědí, jak mást stopy a bránit se odhalení. Detailně měli rozděleny úlohy – a krást vyráželi v autech z půjčovny, kde si pokaždé vybrali jiný vůz. Také dílny a garáže, v nichž svou kořist skladovali a rozebírali, si pronajímali tak, aby nebudili pozornost. „A vybírali si objekty, u nichž mohli pozorovat, jestli o ně není zájem," řekl Deníku Komárek," podle jehož slov si pachatelé dávali pozor i na to, aby nepůsobili rozruch – třebas i častějším pohybem většího počtu lidí – který by mohl zaujmout okolí.