Most přes Vltavu je součástí tunelového komplexu Blanka, kvůli kterému se Praha několik měsíců pře se stavební firmou Metrostav. Jednání se zbrzdila právě na ceně mostu, o které mají obě strany sporu odlišné představy.

Vedení Prahy na konci června předalo arbitrům posudek ČVUT, který most ocenil na 950 milionů korun bez DPH. Metrostav nechce svou představu o ceně komentovat. Neoficiálně se ale mluví o tom, že po Praze žádá přes 1,3 miliardy korun. Světlo by do rozhodování měl vnést nezávislý posudek, který soudci nechají vypracovat. Hotov by podle informací médií měl být do 8. srpna. Teprve pak bude jednání u rozhodčího soudu pokračovat.

Neshody Prahy a Metrostavu se týkají především neproplacených faktur za odvedenou práci. Tunel Blanka, který pochází z doby někdejšího primátora Pavla Béma (ODS), se totiž v průběhu let prodražil o několik miliard korun a stávající vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet za Blanku by měl být kolem 36 miliard korun.

Z 500 milionů na dvojnásobek

Rozhodčí soud nyní projednává poslední a patrně nejspornější faktury, především za Trojský most. Původně měl stát zhruba 500 milionů korun, nakonec bude jeho cena více než dvojnásobná. Zakázka byla přitom v minulosti zadána bez výběrového řízení, údajně rozhodnutím úředníků.

Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Termín zprovoznění klíčové dopravní stavby ale zatím není znám. Vedení města původně mluvilo o říjnu. Tento týden ale politici připustili, že se kvůli instalaci technologií nezbytných pro provoz tunelu zpozdí. Dodavatel, firma ČKD Praha DIZ, mluví o dubnu příštího roku.

Čtěte také: Za údajně předražený Trojský most chce Metrostav po magistrátu další miliardu