Třebaže zastavili prokazatelně jedoucí vozidlo, tachograf mapující průběh jízdy hovořil zcela jinou řečí: právě zaznamenával čerpání bezpečnostní přestávky. Jedné z pauz, jež řidiči kamionů musejí povinně dodržovat.

V takovém případě celníci ze zkušenosti hned vědí, kolik uhodilo. Kdepak, zařízení nemá poruchu, jak by se snad mohlo zdát. Stalo se jen terčem podvodné manipulace - což je jev, který se v poslední dobědocela rozšířil; zaměstnavatelé zjevně své šoféry nutí k jízdám v rozporu s předpisy, zcela ignorujíce fakt, že unavený řidič představuje vážnou hrozbu nejen pro sebe a svěřenou soupravu s nákladem (ty ostatně bývají pojištěné), ale i pro okolí.

Častěji odhaleny bývají tyto prohřešky u zahraničních přepravců.

Všechno zařídí jeden magnet

Přijít na stopu tohoto počínání není složité. Stačí pohlédnout na převodovku a hledat magnet zvenčí přiložený na zařízení, jehož působení dokáže zmást citlivou elektroniku záznamového zařízení. A také ano - byl tam. „Turecký řidič se k uložení magnetu přiznal," připomněla ve středu Ivana Kurková z Celního úřadu pro hlavní město Prahu.

Prohřešky tohoto charakteru řeší ve správním řízení odbor dopravy krajského úřadu; celníci mohou na místě pouze vybrat kauci. Tresty, které lze uložit, přitom nejsou zanedbatelné. „Řidiči hrozí pokuta až do výše deset tisíc korun, dopravci pak může být uložena sankce až do výše půl milionu korun," poznamenala Kurková.

Dokazování je obtížné

Přesto to ale kamioňáci risknou - takže podvádět se při uvážení míry rizika odhalení zřejmě vyplácí. Pokud totiž není šofér dopaden přímo při činu - za jízdy, kterou tachograf zaznamenává jako pauzu - cokoli dokazovat by bylo velmi obtížné.

Rozhodně to ale není tak, že by profesionální řidiči uplatňovali zásadu některých manažerů: nejlépe si odpočinu za volantem. Tady se spíš uplatňuje jiná „manažerská" zásada: makej, dokud můžeš - a pak přidej!