Vystavil doklad na nižší částku, než kolik požadoval zaplatit – a přirazil si třetinu účtované ceny s tím, že tak to prostě v Praze chodí.

Podrobnosti případu v sobotu přiblížila vedoucí kanceláře městské policie Irena Seifertová. „Strážníci muže ve spolupráci s hotelem a zaměstnanci letiště vypátrali a nepoctivý taxikář peníze turistovi vrátil," konstatovala s tím, že věc není ukončena: podezření ze správního deliktu se bude dále řešit ve správním řízení.

Strážníky přivolal recepční hotelu, jemuž se turista z ciziny svěřil s tím, co se mu právě přihodilo. Návštěvník Prahy si na letišti objednal taxík a nechal se odvézt do hotelu, kde měl domluvené ubytování. V cíli muž za volantem vystavil ručně psanou účtenku na 45 eur, dožadoval se ale částky 60 eur: 15 eur navíc je prý spropitné.

Hlídka strážníků ze skupiny Taxi, která byla do hotelu vyslána, se ještě cizince zeptala, zda byl v autě po dobu jízdy zapnutý taxametr. „Žádné částky zobrazené na taxametru jsem si nevšiml," zněla odpověď.

Turista dále přesně popsal řidiče i jeho auto – a nezapomněl zmínit, že na odkládacím prostoru pátých dveří ležela bílá kšiltovka s nápisem. Tohle stačilo k tomu, aby se daného taxikáře podařilo najít v objektu letiště na Ruzyni.

Omluva a vrácení částky

„Vozidlo bylo označeno střešní svítilnou žluté barvy a uvnitř vozu byl umístěn taxametr. Strážníci muže vyzvali k předložení osobních dokladů a dokladů k provozování živnosti. Zároveň strážníci provedli kontrolu záznamů týkajících se přepravy osob," konstatovala Seifertová.

Na otázku, zda převážel klienta do hotelu v Praze 4, 42letý muž přikývl. Nedokázal však vysvětlit, proč požadoval 15 eur navíc jako spropitné – a jen krčení rameny bylo odpovědí na otázku, proč nedal zákazníkovi stvrzenku vytištěnou z taxametru.

Dotyčný reagoval slovy, že si je vědom svého pochybení – a je ochoten se zákazníkovi omluvit a vrátit mu celou částku. Tak se také stalo – před zraky strážníků i pracovníků hotelu.

„Viděl jsem jak je náš host příjemně překvapený, jakého výsledku bylo během krátkého časového rozpětí dosaženo," připomněl Martin Doležal, manažer ubytování Holiday Inn Prague Congress Centre.

„S nadšením vyprávěl, jak naši zaměstnanci ve spolupráci s městskou policií profesionálně a působivě přistoupili k této nepříjemné záležitosti. Závěrem s vděkem chválil Prahu, jak tu – pro něj nečekaně – funguje péče hotelů a policie o zahraniční návštěvníky," doplnil Doležal.

Odhalená pochybení jdou do tisíců
Boji s nepoctivými taxikáři – který sami označují za běh na dlouhou trať – se pražští strážníci věnují dlouhodobě, a to nejen v rámci vlastních kontrol zajišťovaných specializovanou skupinou Taxi. Spolupracují s hotely, letištěm, informačními centry a dalšími subjekty. Tam všude jsou také k dispozici informační letáky upozorňující na možné problémy spojené s taxislužbou na území hlavního města, které městská policie připravila v pěti jazykových verzích. 

V roce 2015 městská policie v metropoli zkontrolovala více než 35 tisíc vozidel taxislužby (proti předloňsku o 26 procent více). Odhaleno a následně řešeno bylo přes 3600 deliktů (o 25 procent více než o rok dříve). Taxikářům strážníci za protiprávní jednání uložili pokuty v celkové výši 1,1 milionu korun; 605 deliktů bylo postoupeno příslušnému dořešení správnímu orgánu.

Čtěte také: Průměrná cena taxi v Praze je 20 korun za kilometr