Co si představit pod pojmem sociální předpisy? Jsou to normy pro šoféry i jejich zaměstnavatele, které stanovují mezinárodní úmluvy. Jde o dodržení předepsané doby jízd, bezpečnostních přestávek a odpočinků. Evropská unie (EU) nakazuje i řidičům v Česku po čtyřech a půl hodinách jízdy nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, přičemž mají skutečně relaxovat a nevěnovat se jiné práci. Evropské nařízení z roku 2007 pak určuje i denní a týdenní dobu odpočinku. Všechno musí být zaznamenáno na kartě, takzvaném elektronickém tachografu.

Policie zastavila od pondělí desítky kamioňáků, avšak pomyslného rekordmana objevili dopraváci ve středu v Praze. U řidiče tureckého náklaďáku objevili celou řadu závažných porušení. „Kolegové zjistili, že řidič za poslední měsíc ujel neuvěřitelných 3373 kilometrů. Jenže to se bavíme o kilometrech zaznamenaných na kartě. Policisté však zjistili, že řidič ujel desítky hodin, aniž by měl kartu vloženou do záznamového zařízení. Tudíž je otázkou, kolik skutečně kontrolovaný během měsíce najel,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Turecky hovořící muž se podle mluvčího Hulana provinil také právě tím, že nedával kartu do záznamového zařízení. Turek podle policie vždy v devatenáct hodin večer kartu vyjme ze zařízení a pokračuje ve spanilé jízdě dál celou noc. Bez zapnutého tachografu například dojel ze své vlasti až do Německa za tři dny. Mapy ukazují vzdálenost například z Istanbulu do Mnichova okolo 1800 kilometrů. Ale kdyby měl teoreticky namířeno z pobřežního města Antalya přes Prahu až do Berlína, blížil by se třem tisícům kilometrů. Samotná doba jízdy bez provozu je v takovém případě třicet hodin.

Nohy na přístrojové desce

„Z části jsou tyto zjištěné nedostatky prohřeškem samotného řidiče, ale z části také jeho zaměstnavatele. A jelikož se v tomto případě jedná o velice hrubé porušení sociálních předpisů, uložili policisté nejvyšší možné sankce. Řidič dostal pokutu ve výši padesát tisíc korun a provozovateli byla uložena kauce sto tisíc korun,“ sdělil policejní mluvčí Hulan.

Obecně se při kontrolách policisté setkávají rovněž s cedulemi, talismany či plyšáky za okny kamionů. Někteří řidiči si dovolí díky zapnutému tempomatu dát nohy na přístrojovou desku, jiní za volantem telefonují nebo nejsou připoutaní. Na druhou stranu už teď v rámci EU platí přísná pravidla, které se mají ještě změnit, zpřísnit a centralizovat. České přepravní firmy by to mohlo v konečném důsledku hodně „bolet“.

Profesionálové v kabině nákladních aut nad 12 tun si navíc stěžují, že není jednoduché všechny sociální předpisy do puntíku dodržovat. Třeba na českých dálnicích chybí parkovací místa, většina parkovišť bývá v době povinné přestávky zaplněna, není tu ani dost odpočívadel, toalet nebo občerstvení. A v Německu už dokonce zakázali, aby řidiči povinný dvoudenní odpočinek po týdnu na cestách trávili v kamionu. Musí si tak hledat nocleh jinde.