Dopravní policisté společně s experty z CDPDS – Centra dopravy pro silniční dopravu – si detailně posvítili na stav celkem šesti nákladních vozidel a jednoho osobního auta. Zjištěné závady se řidičům podařilo na místě odstranit, takže mohli pokračovat v jízdě.
Hned dvěma náklaďákům podle slov Zatloukalové nesvítila brzdová světla. Nefunkční zdroje v zadních svítilnách ale šoféři bez problémů nahradili novými žárovkami. Ani zábrana proti podjetí zakrývající zadní registrační značku vozidla nepředstavovala překážku v další jízdě.
„Aby středočeské komunikace byly bezpečnější, je nutné, aby po nich jezdili řidiči, jejichž jízda nebude agresivní, budou tolerantní nejen k sobě, ale i ke všem ostatním účastníkům silničního provozu."
Štěpánka Zatloukalová, Krajské ředitelství Policie ČR Středočeského kraje
„Devětadvacetiletý řidič závadu na místě odstranil a mohl pokračovat," připomněla Zatloukalová s dodatkem, že v případě tohoto šoféra ale nešlo o jediný zjištěný problém.
„Policistky provádějící kontrolu zjistily, že tento řidič si řádně nevede záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku. Udělily mu blokovou pokutu ve výši 2000 Kč a dopravce bude následně oznámen na příslušný správní orgán," konstatovala mluvčí.
Žádný z řidičů nepil
Policejní kontroly se vedle technického stavu zaměřovaly i na další aspekty – zejména právě sociální předpisy, kvůli čemuž musel šofér sáhnout do peněženky (a sankci se zřejmě nevyhne ani jeho zaměstnavatel.) Naopak vzorní byli všichni kontrolovaní řidiči z pohledu dechové zkoušky. Na displeji testeru se vždy objevila kulaťoučká nula.
Papíry ani auto neměl v pořádku také řidič kontrolovaného osobního vozu značky Audi. Chyběl mu doklad o povinném ručení – a na osvětlení vozidla nešlo přehlédnout nepovolená tuningová „vylepšení".
„Zjistili jsme úpravu světlometu na přední části vozidla, takzvaná mračítka, a v pořádku nebylo také zařízení pro osvětlení zadní registrační značky. Policistky udělily řidiči blokovou pokutu ve výši 1000 Kč," uvedla Zatloukalová.
Z ospalého řidiče zabijákem
Podobné kontroly podle policistů nejsou ojedinělé – a v rámci dohledu nad bezpečností silničního provozu nebudou výjimečné ani nadále. Zkušenosti totiž ukazují, že věnovat pozornost technickému stavu vozidel je skutečně na místě. A jezdící šunky policisté nehodlají tolerovat.
Ne že by chtěli nahánět zákazníky prodejcům aut – špatný technický stav motorových vozidel je ale důležitým faktorem, který může buď přímo vést k dopravní nehodě, nebo může mít negativní dopady na důsledky bouračky, která se stala z jiných příčin.
Podobné je to v případě nedodržování sociálních přepisů – zejména nerespektování povinných přestávek na odpočinek. Unavený šofér kamionu, jemuž se ospalostí klíží oči, se snadno může ocitnout v roli zabijáka…
Policisté neodhalili pouze prkotinyVelmi častým prohřeškem provozovatelů kamionů je přetěžování vozidel. Ukazují to výsledky z loňského roku, kdy technici provedli 1900 kontrol – a přetížení shledají téměř v 50 procentech případů. Také technický stav nákladního vozového parku ale není na vždy na jedničku – ba ani na dvojku či trojku. Ukázaly to výsledky kontrol, na něž se policisté v rámci celé České republiky zaměřili v prvním lednovém týdnu. Hned 90 vozidlům zkrátili platnost technické způsobilosti k provozu na 30 dnů kvůli zjištěným vážným závadám (o čemž existuje záznam v centrálním registru, takže při případné další kontrole by výmluvy nepomohly) – a ve dvou případech dokonce odhalili nebezpečné závady, znamenající ztrátu technické způsobilosti okamžitě.