„Podvodníci si často své oběti vytipují podle údajů v telefonním seznamu. Zaměřují se například na staročeská jména. První kontakt pak často probíhá telefonicky přes pevnou linku," uvedla koordinátorka prevence policejního prezidia Zuzana Pidrmanová.

K seniorům se podvodníci vloudí například pod záminkou nabídky služeb velké společnosti, kontroly spotřebičů, rozměnění peněz nebo použití sociálního zařízení a v nestřeženém okamžiku je okradou. Policii se podaří objasnit jen nízké procento případů.

Během října dostanou všichni zákazníci O2 starší 60 let v rámci kampaně „Nebojte se říkat NE" několik doporučení ve vyúčtování služeb. Následovat budou plakáty na telefonních budkách a samolepky na domovních dveřích.

Neznámé nepouštějte do bytu

Mezi základní rady patří, že by senioři měli od kohokoliv neznámého předtím, než ho pustí do bytu, požadovat identifikační kartu. Neměli by dávat peníze cizím lidem, i když se vydávají za rodinné známé.

Kampaň radí rovněž nic nepodepisovat bez předchozího prostudování, nechodit na předváděcí akce a také nikomu nesdělovat kódy, které jim přijdou v SMS na mobil. Rady jsou i na webu www.radimeseniorum.cz.

O2 provozuje zhruba 1,4 milionu aktivních pevných linek a pět milionů mobilních čísel.