Třeba na Praze-východ: poblíž obce Radonice při hranici metropole se ve čtvrtek po čtvrté ranní zaměřili na lidi, kteří docházejí do práce po neosvětlené komunikaci, připomněla policistka Eva Kropáčová.

Chodci by měli používat reflexní prvky 

Během prvních dvou hodin zkontrolovali půl stovky lidí, z nichž osm se prohřešilo: nebyli vybaveni žádnými reflexními prvky, jejichž používání je při chůzi za snížené viditelnosti mimo obec povinné.

Už je mají; reflexní pásky dostali s náležitým poučením právě od policistů. BESIP doporučuje umisťovat je blízko ke kolenům, na konce rukávů a do úrovně pasu tak, aby byly dobře viditelné, nezakrývané třeba oblečením nebo zavazadlem – a to na straně těla směrem do vozovky. A leště lépe: používat jich víc.

Chodec nadýchal skoro 2,5 promile

Právě v čase dlouhých nocí, který je současně obdobím mlh, mrholení, deště i sněžení, je důraz na viditelnost podstatný: zimní slota je tradičně spojena se zvýšeným počtem nehod s účastí chodců. Jeden takový střet řešili policisté kousek za Prahou v pondělí: u obce Klecany 38letého muže kráčejícího prostředkem silnice spatřil řidič suberbu natolik pozdě, že o něho zavadil.

Chodec, který utrpěl lehké zranění, ještě před odvozem do nemocnice nadýchal bezmála 2,5 promile. Ano, příčiny nehod mohou být různé – to, že řidič pěšáka v tmavém oblečení nevidí natolik včas, aby stačil reagovat a vyhnout se mu, bohužel není ojedinělé.

Policisté vyrazili do ulic okrajových městských částí 

Dobře si to uvědomují i policisté z metropole, kde – protože jde o město – není nošení reflexních prvků povinné. Ale vyplatí se, zdůrazňuje preventista pražské policie Ladislav Beránek.

Proto i v Praze policisté vyrazili v uplynulých dnech do ulic, především v okrajových městských částech. „Jedná se často o lokality s velkými komerčními zónami a velkosklady, kam zaměstnanci chodí po krajnici. V některých případech jsou tyto komunikace i neosvětlené a dopravní provoz je zde velmi silný," poznamenal Beránek.

V Praze čekají na chodce specifická rizika 

Chodci v hlavním městě i v jeho okolí mají jedno společné: v silničním provozu patří k neohroženějším skupinám. V bezpečí přitom nejsou ani na zebrách. V metropoli na ně ovšem číhají i specifická rizika; zvlášť v případě nepozornosti v okolí frekventovaných uzlů tramvajové dopravy, kde dochází ke střetům končících často i velmi vážnými následky.

Dobrou zprávou je, že podle statistiky chodci loni zapříčinili méně dopravních nehod než o rok dříve. Varující je naopak nárůst počtu viníků v dětském věku. „Na důležitosti tak nabývá dopravní výchova ve školách i v rodinách samotných," zdůraznila policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Čtěte také: Zmizely šperky za dvacet tisíc korun