Podnikatel a šéf politické strany Hnutí Ano Andrej Babiš mluví o Bison & Rose často jako o lobbistické agentuře, která podle něj dělá pro ČSSD, ovládá Českou televizi a vydělává na zakázkách od klientů ze státní správy nebo od státem ovládaných firem. Jednoho ze spolumajitelů agentury Miloše Růžičku dokonce Babiš zmiňuje hned na první stránce volebního programu své strany.

"Zkuste si na internetu dohledat jména Radek Pokorný nebo Miloš Růžička. Možná pak zjistíte, kdo tady skutečně tahá za nitky. V tom se ČSSD od ODS příliš neliší," uvádí Babiš ve svém úvodním slovu k volebnímu programu

Předběžné opatření, o něž agentura zažádala a soud jí vyhověl, má těmto a podobným jeho výrokům do budoucna zabránit.

"Ve skutečnosti agentura Bison & Rose nepracuje pro ČSSD, ani pro jinou politickou stranu či hnutí, ani pro žádného aktivního politika. Služby lobbyingu svým klientům neposkytuje a nikdy od svého vzniku neposkytovala. Od doby, kdy se jeden ze společníků Bison & Rose stal poradcem ministra vnitra, nezískala agentura s výjimkou České televize žádnou zakázku od veřejného zadavatele, především proto, že se o ně z vlastního rozhodnutí neuchází," uvedla nyní agentura v tiskové zprávě (zmiňovaným společníkem je Miloš Růžička, který je oficiálním poradcem ministra vnitra za ČSSD Milana Chovance, pozn. red.). 

Podle informací z Věstníku veřejných zakázek Bison & Rose získala v uplynulých letech opravdu řadu smluv od podniků se státní účastí nebo od státních úřadů (například od Českého aeroholdingu, pražského Dopravního podniku, ministerstva pro místní rozvoj, Státního pozemkového úřadu, už zmíněné České televize, pražského magistrátu, Letiště Praha, Správy šumavského národního parku a od elektrárenské společnosti ČEZ). Většinou ale v letech 2009 až 2011, jedinou už zmíněnou výjimku tvoří smlouva s Českou televizí z února letošního roku (bude o ní ještě řeč). 

Soudí se s Babišem i s jeho médii

Agentura, kterou většinově vlastní Růžička s Olgou Bisovou prostřednictvím firmy B&R Holding, se v posledních dvou letech dostala s Andrejem Babišem i s vydavatelským domem Mafra, jenž je s ním spojován, do sporu opakovaně. (Mafru koupil v roce 2013 holding Agrofert, který v té době patřil Babišovi. Babiš jej později kvůli novele zákona o střetu zájmů převedl na dva svěřenské fondy AB private trust I a AB private trust II, pozn. aut.)

Už loni v únoru majitelé agentury uvedli, že zažalují vydavatelství Mafra o 12 milionů za článek deníku Mladá fronta Dnes, kde se o Růžičkovi i Bisové a jejím manželovi Jiřím Bisovi (dalším spoluzakladateli agentury) psalo jako o "Sobotkových lidech", kteří údajně "podezřele levně" koupili krkonošský hotel Kladenka. Podle Miloše Růžičky nebyl článek pravdivý. (Hotel Kladenka dřív patřil Českomoravským dolům, respektive OKD. Babiš i jeho média opakovaně kritizují způsob, jakým způsobem proběhl prodej Českomoravských dolů finančníkovi Zdeňkovi Bakalovi. Doly prodala sociálně-demokratická vláda, v níž byl ministrem financí Bohuslav Sobotka, pozn. red.)

K další kontroverzi mezi Babišovými médii a agenturou Bison & Rose došlo poté, co se tato agentura stala letos v únoru jedním ze tří dodavatelů PR služeb pro Českou televizi (dalšími dvěma byly agentury AMI Communications a Stance Communications). Česká televize vyčlenila na PR služby 9,7 milionu korun na dobu čtyř let, tedy zhruba 2,5 milionu na rok, o něž se dělí všechny tři agentury. Mladá fronta Dnes reagovala na tuto skutečnost článkem "ČT dá 12 milionů na svou dobrou pověst", proti němuž se následně ohradila nejen agentura Bison & Rose, ale také Česká televize a její ředitel Petr Dvořák.

Podle Dvořáka lhal deník nejen ve zmíněné částce, ale i v tom, že agentury neměly "vylepšovat image ČT", ale pomoci televizi propagovat pořady na internetu, respektive na sociálních sítích. "Jde o oblast, kterou teď řeší všichni vysílatelé v Evropě," prohlašoval Dvořák.

Bison & Rose nyní uvedla, že je ráda, že soud jejímu návrhu na předběžné opatření vyhověl. "Věříme, že je pan Babiš bude respektovat," uvedl pro Denik.cz zástupce agentury Vladimír Bystrov.

Andrej Babiš na e-mailem zaslanou prosbu o komentář zatím nereagoval.