Ale nebylo: k práci, kterou si vybral, mu zřejmě chybí kvalifikace. Alespoň jsou o tom přesvědčeni jeho zaměstnavatelé; nyní tedy už zaměstnavatelé bývalí: důkladné prozkoumání dokladů, které si nechali opětovně předložit, je neuspokojilo.

Školu vystudoval, ale jiný obor

Podle deníku Právo, který na případ upozornil včetně toho, že zveřejnil jméno Norbert, dotyčný následně dostal třikrát vyhazov. Jak v motolské nemocnici v Praze, tak na výjezdové základně záchranné služby Asociace samaritánů ČR v Kralupech nad Vltavou (kde předtím v obou případech působil déle než dva roky) a v Rudné u společnosti zajišťující zdravotnickou asistenci s přepravou pacientů (tam to bylo po necelém třičtvrtěroce). Že musel odejít, Deníku potvrdili všichni uvedení zaměstnavatelé. Právě ten, v jehož službách strávil nejkratší dobu, nesrovnalosti v dokumentech odhalil, načež upozornil i kolegy. A tyto organizace podaly či zvažují trestní oznámení.

Podle dosavadních zjištění muž sice studoval v Ostravě na zdravotnické škole, avšak neabsolvoval obor, který by ho opravňoval nastoupit na kterémkoli z působišť, jež si vybral v hlavním městě i okolí. Připravoval se na práci zubního technika, což před deseti lety také zdárně ukončil. Maturitní vysvědčení, které ukazoval při nástupu, však uvádělo něco jiného: kvalifikaci praktické sestry. Nyní již propuštěný zdravotník je proto podezřelý z padělání dokumentu – přičemž podle všeho se jednalo o falzifikát zdařilý, který na první pohled nebudil podezření.

Předmětem prověřování ještě zůstává jeho možné vzdělání z Německa: s kolegy totiž hovořil o tom, že tam jezdil u záchranky a podle svých slov si také zvyšoval kvalifikaci na univerzitě; měl na to mít i doklad. Což by však stejně nic neměnilo na faktu, že předložené maturitní vysvědčení bylo nepravé: ostravská střední škola potvrdila, že na práci zdravotní sestry se tam nepřipravoval.

Nebyl důvod pochybovat

Jedním z jeho působišť bylo dětské ARO ve Fakultní nemocnice Motol. Její mluvčí Pavlína Danková k tomu Deníku sdělila, že dotyčný zaměstnanec pracoval jako praktická sestra a poskytoval ošetřovatelskou péči, přičemž byl pod odborným dohledem všeobecné sestry. V souvislosti s jeho působením nikdo nepřišel k újmě: „Nedošlo k žádnému poškození pacientů a během jeho působení jsme nezaznamenali ani podanou stížnost.“ Bližší informace Danková poskytovat nechce s odkazem na podané trestní oznámení a probíhající vyšetřování. „Jeho vysvědčení jsme ověřili z tehdy možných dostupných zdrojů, ovšem není v našich silách odhalit dokonalý falzifikát,“ doplnila ještě.

Že zmiňovaný mladý muž působil jako nesmírně šikovný profesionál, řekla Deníku Petra Homolová z Asociace samaritánů ČR. Komentovala tak jeho působení na výjezdové základně v Kralupech nad Vltavou. Podle Homolové bylo jeho dvouleté působení u záchranářů zcela bezproblémové. Ostatně i samotný nástup. „Nebyl důvod k podezření,“ konstatovala s tím, že zfalšované diplomy působily důvěryhodně; podpořil to údaj, že dotyčný pracuje v Motole. Prověřování přišlo až na základě upozornění z Rudné. „Podnět nám dali kolegové z Davepa, kde byl také zaměstnaný,“ připomněla Homolová.

Ředitel společnosti Medical service Davepo, pro niž tento muž příležitostně pracoval při zajišťování zdravotnické asistence různých akcí, Deníku potvrdil, že jeho firma se obrátila na policii s podezřením na pozměňování dokladů o vzdělání u jednoho ze zaměstnanců. „U naší společnosti byl zaměstnán na dohodu o provedení práce. Od jeho nástupu až do doby podezření byl v procesu zaškolování. Jeho pracovní smlouva byla ihned po podezření ukončena,“ shrnul David Veselý vývoj událostí.

Na policii se společnost obrátila koncem minulého týdne: v pátek 18. listopadu. Právě Veselý začal prověřovat okolnosti studia v Ostravě. Od školy se dozvěděl, že ji dotyčný skutečně navštěvoval – nicméně zdravotní sestrou se tam nestal.

Středočeská policie zatím v souvislosti s tímto případem dostala oznámení od společnosti z Rudné, řekla Deníku mluvčí Barbora Schneeweissová. „Bývalý zaměstnavatel oznámil, že se domnívá, že mu byly předloženy zfalšované dokumenty. To je nyní předmětem prověřování; musíme zjistit, zda se tyto informace zakládají na pravdě,“ konstatovala. S dodatkem, že nechybí ani informace, že stejný muž se „měl ucházet o práci“ i jinde ve středních Čechách a v Praze. „Také v tomto případě prověřujeme, zda se to zakládá na pravdě,“ uvedla Schneeweissová. Samaritánka Homolová Deníku ve středu řekla: „Ke 14. listopadu jsme rozvázali pracovní poměr, následně jsme podali trestní oznámení.“ Mluvčí pražské policie Jan Daněk má k případu informace pouze z médií.