VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitel autobazaru v Horkách: Peníze vrátím

Praha – S pocitem křivdy přicházel na jednání Krajského soudu v Praze 49letý Josef Maliňák, jenž se podle obžaloby dopustil jako provozovatel autobazaru v obci Horky u Čáslavi mnohamilionové zpronevěry.

14.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Přijímal do prodeje auta, za něž poté, co si je odvezli noví vlastníci, původním majitelům nezaplatil. A třebaže někteří klienti jeho firmy čekají na své peníze už třetím rokem, stále tvrdí, že nechtěl nikoho obrat a lidé své peníze dostanou.

Škodící televize

„Je to nešťastný krach jednoho podnikání,“ řekl Deníku advokát Tomáš Rydval. „Zničilo mi to život; jsem rozvedený, rodina se mnou nemluví, zbyl mi jeden starý citroën,“ přiblížil svou situaci obžalovaný ještě před prvním vstupem do jednací síně. „Média mi moc ublížila tím, co o mně říkali v televizi; vybrali si jen to, co se jim hodilo. Nic z toho, co jsem jim k tomu říkal já, tam nedali,“ postěžoval si. Faktem ovšem je, že na nějaké vysvětlování lidé, kteří prostřednictvím autobazaru prodávali své auto, nejsou zvědaví. Vždyť jedna zákaznice čeká na svých 212 146 Kč za prodanou octavii již od 17. dubna 2008! Uspokojila by je jediná nekomplikovaná věta: své peníze dostanete tehdy a tehdy.

Lidé to nepochopí

„Problémy přišly proto, že jsem se snažil být hodný a dobrý,“ tvrdil Maliňák Deníku na chodbě soudu. „Kdyby lidi nebláznili, tak se to zvládlo – ale oni začali podávat trestní oznámení a pak přišla exekuce,“ vysvětloval podnikatel, na čí straně vidí chybu. A tento postoj zopakoval poté i v jednací síni. „Možná by to už nejelo tak jako dřív, ale šlo by to. Tahle se to stejně muselo zavřít,“ naznačil své představy o dalším vývoji svého podnikání za situace, kdy by lidé byli ochotni dále čekat. „Ale kdo v tom nebyl, ten to nepochopí,“ konstatoval. V tom jsou s tím poškození zajedno. Problémy firmy nás nezajímají, shodují se.

Škoda přes 6 milionů

Výčet transakcí s auty prodávanými na základě uzavřených zprostředkovatelských smluv od dubna roku 2008 do května 2010, za která původní vlastníci nedostali zaplaceno, zabral státní zástupkyni Marcele Hrubé plných dvacet minut. Však také obžaloba, vinící Maliňáka ze zločinu zpronevěry, má 73 položek – od stařičké sierry za 12 810 Kč až po zánovní octavii za bezmála čtvrt milionu. Celkově se výše způsobené škody vyšplhala podle žalobkyně Hrubé na 6 209 479 Kč.

„Všechny uváděné lidi znám a jednal jsem s nimi. Chci jim peníze vrátit; nikomu neupírám ani korunu,“ připustil obžalovaný. Přiznal i to, že ve dvou případech předal naléhajícím poškozeným na úhradu dluhu jiné auto, které měl svěřené do prodeje.

Kolem výše způsobené škody se ale ještě strhnou debaty. „V průběhu dokazování prokážeme, že částky uváděné u jednotlivých případů nejsou přesné,“ připomněl advokát Rydval. Dohady lze očekávat nejen nad ciframi ze smluv porovnávaných s drobnějšími splátkami, které majitel autobazaru v některých případech uhradil, ale také v souvislosti s tím, že někteří z poškozených zahrnuli do výše škody také náklady spojené s občanským soudním řízením.

Vše šlo do firmy

Až na konkrétní peněžní obnosy Maliňák skutky uvedené v obžalobě nezpochybňuje – byť popírá úmyslné jednání. Jednoznačně však odmítl slova žalobkyně, že peníze použil pro svou potřebu. „Z autobazaru jsem neměl ani korunu,“ zdůraznil s tím, že za své angažmá nebral ani plat – spokojil se s 30tisícovým příjmem z jiné své firmy – a všechny peníze vkládal do podnikání; doplatil však na svou naivitu. Nedokázal nicméně plně uspokojit otázku předsedkyně senátu Evy Miláčkové, kam všechny peníze přišly. Naznačil pouze, že je pohltily vysoké platy zaměstnanců, jichž v bazaru působilo jednu dobu až 11, stavba nového zázemí firmy, do něhož začal investovat v březnu roku 2008 a prostavěl prý čtyři miliony – vypršela totiž platnost pronájmu kanceláří na benzinové pumpě. Zásadní roli pak údajně sehrál pokles obchodů za hospodářské krize (v roce 2009 se prodalo méně než 100 aut, zatímco o dva roky dříve jich autobazarem prošlo přes 2200). Obžalovaný nicméně nedokázal vysvětlit, podle jakého klíče byli z množství klientů vybráni ti, kteří za své vozy nedostali zaplaceno. Šlo o původní vlastníky 73 aut ze zhruba 3500 vozů prodaných v kritickém období; poškozenými jsou většinou fyzické osoby, ale i několik obchodních společností, a dokonce jedna nadace. „Kdo v tom nebyl a nezažil to, nepochopí,“ zopakoval Maliňák.

Na vině je krize?

„Kdyby nepřišla taková doba, jaká přišla, tak tady nestojím,“ řekl soudu obžalovaný. „Dostal jsem se do skluzu a tlačil jsem peníze před sebou. Chtěl jsem vše vyřešit úvěrem, ale všechny banky mi řekly, že autobazary jsou v červených číslech (tedy v ekonomické ztrátě). Dovolil jsem si sáhnout do peněz firmy, ale nečekal jsem, že přijde takový zlom,“ konstatoval Maliňák. Neuhrazení peněz přiznává – odmítá však počínání, z něhož ho viní jeden klientů, podle jehož slov bez souhlasu majitele svévolně snížil cenu auta za 232 tisíc a prodal je za méně než sto tisíc. „To bylo s jeho souhlasem,“ tvrdí a trvá na tom, že o své vůli sice firma při jednání se zákazníkem slevit mohla, výhradně ale jen v rozpětí definovaném v uzavřené smlouvě o zprostředkování prodeje.

Naštvaní klienti

Na tom, co řečeno bylo a nebylo, se s některými z klientů neshodne i v dalších případech. Potvrzuje to například Vladimír S., jenž by se rád dočkal 232 845 Kč. „Přijel jsem 15 minut poté, co si nový majitel auto odvezl. Chtěl jsem své peníze, ale majitel mi odpověděl, že auto bylo prodáno na úvěr a že to potrvá nejméně 14 dní, než mu peníze přijdou na účet. Že mi určitě zavolá a dohodneme se, jak mně peníze vyplatí. Později jsem kontaktoval nového majitele a ten mi sdělil, že auto zaplatil celé v hotovosti přímo v autobazaru. To znamená, že mně majitel lhal do očí – a při tom měl mé peníze v kapse. Na mou písemnou výzvu nereagoval, v četných telefonátech neustále oddaloval dobu, kdy mi zaplatí – ale také připustil, že nezaplatí vůbec…“ Podobně své zkušenosti popisují i další klienti.

Někteří z nespokojených zákazníků marně čekajících na své peníze se loni v zimě dokonce pustili do vlastního pátrání. Nepopírají, že využili svých známostí u policie, která se v té době již zabývala konkrétními případy (přesto v té době autobazar v Horkách nadále přijímal do prodeje další vozy, jež pak nebyly zaplaceny). Zjištění je nepotěšila: firma je zadlužena podstatně víc, než původně předpokládali.

To, že ještě má splatit asi sedm milionů španělské finanční skupině, jež před několika lety patřila k významným hráčům na trhu s leasingem na nákup aut, Maliňák připustil i u soudu při debatě nad výpisy z účtů. „O tom bych se ale nerad bavil; jsou to interní záležitosti, které do této věci nepatří,“ odmítal rozebírat tyto transakce.

Někteří z klientů si ale myslí opak. Právě tenhle přístup obžalovaného je podle mínění těchto poškozených hlavním zdrojem potíží, jež jim vyvstaly v souvislosti s tím, že nedostali peníze, na něž mají nárok – zvlášť když prý jeden ze zaměstnanců autobazaru potvrdil, že majitel použil peníze na zaplacení vlastního úvaru. „Údajně dluží "ostrým hochům" a prý se nechal slyšet, že oškube kdekoho to jen půjde a radši bude sedět, ale bude naživu – takže my, poctiví "blbci", se asi svých peněz nikdy nedočkáme,“ míní Karel V., jenž jedním dechem dodal ke své pohledávce: „125 000 za prodané auto není tolik, abych se šel oběsit, ale je to zase tolik, že na to musím dělat půl roku – a nehodlám dotovat blahobytný život nějakého podvodníka.“

Autor: Milan Holakovský

14.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení