K projednání před soudem má po bezmála deseti měsících policejního šetření zvolna našlápnuto případ Aleše Trpišovského, kterého média často označují jako „piráta 2222“ – podle číselné kombinace na registrační značce vozu, za jehož volantem seděl. Jeho stíhání i zmiňované přízvisko souvisí s jeho jízdou po brněnské dálnici D1, která v závěru loňského roku skončila nehodou. Policisté dospěli k závěru, že se Trpišovský dopustil dvou trestných činů – pokusu o těžké ublížení na zdraví a poškození cizí věci.

V případě uznání viny soudem by mu mohlo hrozit až 12 let vězení. Skončí ale případ v jednací síni? O tom ještě není rozhodnuto; jasno by však mělo být už v příštích dnech.

Rozhodnutí, zda podá obžalobu, je na Tomáši Milovic ze středočeského státního zastupitelství. „Zatím se nemohu vyjádřit,“ řekl Malec Deníku. „Spis jsem od policie dostal ve středu. Ve čtvrtek jsem pracoval na jiném případu, v pátek jsem se zúčastnil jednání soudu. Touto kauzou se začnu zabývat v pondělí,“ konstatoval žalobce, jenž předtím, než v mediálně ostře sledované kauze podnikne další kroky, musí prostudovat obsáhlý materiál.

Spis, který podle slov mluvčí středočeské policie Soni Judské kriminalisté předkládali státnímu zastupitelství s návrhem na podání obžaloby, podle předpokladů Deníku skutečně u soudu skončí. Kauzu totiž postupně dozorovalo několik státních zástupců, kteří vyšetřovatelům předkládali své námitky, podněty a požadavky na došetření a doplnění znaleckých posudků. Jestliže za této situace dospěl případ až ke konečnému předání spisu na státní zastupitelství, pochybovat, zda obžaloba bude skutečně podána, by bylo liché.

Nehoda na D1

Případ se týká incidentu ze závěru loňského prosince, kdy se Aleš Trpišovský mířící po dálnici D1 z Prahy směrem na Mirošovice stal účastníkem bouračky. Jeho jízda v terénním mercedesu s nepřehlédnutelnou číselnou kombinací 2222 na poznávací značce byla podle závěrů policie nestandardní. Ve dvou případech zprava objel auta jedoucí v levém pruhu, zařadil se před ně a prudce zabrzdil – patrně proto, aby jejich šoféry vytrestal za to, že ho zdržovali. Napoprvé to řidička ubrzdila, napodruhé to už nevyšlo: muž za volantem jiného mercedesu do bílo-černého vozu Aleše Trpišovského zezadu narazil.

Trebišovský vinu odmítá. Již v minulosti hovořilo o nedodržení bezpečné vzdálenosti – a také o zaujatém postoji policistů, kteří se k němu od počátku chovali jako k viníkovi.

Na policii si prostřednictvím právníka Michala Pacovského stěžoval i v souvislosti se zadržováním auta kvůli expertizám. Čtvrt roku do vrácení je prý příliš dlouhá doba – a navíc byl vůz během stání v policejních garážích poškozen vlivem nedostatečné údržby (mělo jít o vybitou baterii a prolezlé součásti brzd).

Od incidentu na D1 se o Aleši Trpišovském zmiňovala média ještě několikrát. Bylo to jednak v souvislosti s informacemi o jiných incidentech na silnicích v okolí Prahy, jednak šlo o odebrání řidičáku na půl roku kvůli neoriginální (a tudíž neplatné) registrační značce. Stíhání kvůli konfliktu v silničním provozu čelil tento řidič už v minulosti. Řešení případu ukopnutého zrcátka však bylo zastaveno v rámci amnestie.

Čtěte také: Policie uzavřela vyšetřování 'řidiče 2222': vinen