„Cílem je plnit úkoly. Vítěz v konečné fázi je údajně donucen administrátorem spáchat sebevraždu," varovala ve čtvrtek Ivana Nguyenová z policejního prezidia. Připomněla, že specialisté na počítačovou kriminalitu z Národní centrály proti organizovanému zločinu se snaží spojit se správci Facebooku a Instagramu, aby je přiměli k zásahu zamezujícímu další šíření „hry". „Dále prověřujeme, zda s touto hrou mají nějakou spojitost podezřelá úmrtí dětí, která se v poslední době udála," potvrdila Nguyenová souhlasnou odpověď na otázku, která se přímo nabízí.

Policie se obracejí s výzvou i na děti a teenagery 

Nyní jsou prázdniny, a tak v době, kdy děti mají spoustu času, nemohou účinně zasáhnout učitelé. Policie proto radí rodičům, aby se svými dětmi promluvili o hrozbách číhajících na sociální síti. Důležité je také věnovat potomkům pozornost a vnímat varující příznaky v chování či vzhledu dítěte. Třeba samotářství nebo známky zranění. A už s pouhým podezřením na výskyt této hry je na místě pospíchat na policejní služebnu!

Policisté se obracejí s výzvou i na děti a teenagery – a na férovku varují: tady může jít o život. Nezveřejňují ale výzvy typu „nehrajte". Naléhavá výzva zní jinak: pomozte svému okolí! „Pokud máš podezření, že tvůj sourozenec, spolužák nebo kamarád tuto hru hraje, ihned to sděl rodičům nebo pedagogům," radí kriminalisté. „Bezpečně ulož internetový odkaz, udělej printscreen obrazovky – a předej ho rodičům nebo pedagogům," vyzývají, jak si počínat v případě odhalení.

Jde prý pouze o reklamní kampaň

Z řad odborníků na internetovou bezpečnost nicméně přicházejí hlasy, že ve skutečnosti nejde o nic jiného než o nafouknutou bublinu – a Modrá velryba ve skutečnosti neexistuje. Tedy alespoň v podobě „hry", o které se nyní tolik hovoří.

Že nejde o aplikaci, která by se instalovala na počítač či do chytrých telefonů, ale má jít o vzájemnou internetovou komunikaci dvou stran, se ví od samého počátku – i tahle komunikace s údajným zadáváním krvavých, nebo dokonce smrtících úkolů však má být jen výmyslem.

Téma sebepoškozování teenagery dokážou oslavit 

Ve skutečnosti se prý jedná o marketing: tah v podobě reklamní kampaně založené na vypuštění informací o Modré velrybě, jejichž cílem je přilákat děti a mládež k diskusním fórům, na nichž se o ní debatuje.

Právě témata sebepoškozování a sebevražd prý teeanegery spolehlivě dokážou nejen oslovit, ale i zaujmout natolik, že je přimějí ke sdílení informací a k sepisování reakcí. Tedy přesně splní cíl kampaně: přitáhnout k dané síti větší pozornost, zvýšit počet jejích uživatelů – a tím i zisky provozovatelů.

Jaké výsledky přinese proštřování tragédií? 

Pokud mají tyhle hlasy pravdu, může být zajímavé sledovat další postup policie. Jaké výsledky přinese ohlášené prošetřování souvislostí konkrétních tragédií? Nezavání zveřejněné varování šířením poplašné zprávy?

A také: kde se vůbec vzala informace o zjištění internetových specialistů policie o nebezpečí přicházejícím z Ruska? Lehce by se navíc mohlo stát, že zveřejněnými myšlenkami by se nějaký cvok opravdu mohl nechat ovlivnit. Inspirovat ke snaze přenést smyšlený nápad do reality…