Odvolací soud se má více zabývat funkčním spojením obrazu s objektem, tedy kaplí u hradu Veveří. To je podmínka vydávání movitých věcí podle zákona o majetkovém vyrovnání státu s církvemi. Galerie v dovolání uváděla, že obraz ztratil sakrální účel i vazbu s kaplí už před druhou světovou válkou.

Soud by měl zformulovat úvahy o sepjetí obrazu s kaplí

Podle NS není nutné vždy trvat na tom, aby historická funkční souvislost díla s nemovitostí trvala i v takzvaném rozhodném období 1948 až 1990 nebo v jeho části.

Mohou se ale vyskytnout případy, v nichž bude mezi okamžikem přetržení vazeb nárokované věci na majetek církve a počátkem rozhodného období natolik velký časový odstup, že se bude vydání movité věci s ohledem na účel církevních restitucí „jevit absurdní". Městský soud by měl nyní jasněji zformulovat své úvahy o sepjetí obrazu s kaplí.

Při dalším postupu bude NG zohledňovat rizika pro obraz 

„Vítáme, že se NS podrobně zabýval argumentací dovolání Národní galerie v Praze a že část argumentů shledal důvodnými. O to více mě mrzí, že se soud na jaře nezabýval naší žádostí o odložení právní moci do doby, než NS o dovolání rozhodne," sdělil ve čtvrtek ředitel galerie Jiří Fajt. NG se po prosincovém rozhodnutí pražského městského soudu a podání dovolání snažila domoci odkladu právní moci, tedy toho, aby nemusela obraz vydávat, dokud není definitivně jisté, že na novém místě zůstane.

„Zejména z důvodu ochrany vzácné středověké památky, které převážení a s tím spojená změna klimatu neprospívá. Selhaly i naše pokusy o domluvu s farností Veverská Bítýška. Při dalším postupu bude NG v každém případě zohledňovat především rizika pro obraz samý a z tohoto důvodu se soudní úschova jeví jako problematické řešení," uvedl Fajt.

Obraz byl součástí expozice NG 

Farnost vystavila dílo v Diecézním muzeu v Brně a podle jejího právníka Františka Severina tam zůstane i po aktuálním rozhodnutí NS. NG prý jeho ani faráře z Veverské Bítýšky nekontaktovala ohledně případného jednání, které by určilo nejbližší osudy obrazu. Severin očekává nové rozhodnutí Městského soudu v Praze na přelomu února a března.

Obraz byl desítky let součástí expozice NG, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Obvodní soud pro Prahu 1 i Městský soud v Praze rozhodly ve prospěch farnosti. Nyní zůstává v platnosti prvostupňové rozhodnutí, není pravomocné.

Na dílo dopadá zákon o církevních restitucích 

Malba je datována před rokem 1350 a připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byla v kostelíku u hradu Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Později se obraz ocitl v držení státu a v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu galerie se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve a církev tedy na něj už neměla nárok.

Čtěte také: Městský soud v Praze musí znovu řešit spor o Madonu z Veveří