Obžalovaní měli údajně v době zatěžkávacích zkoušek prováděných před uzavřením dohody o transakci a sloužících k ověžení funkčnosti a jízdních vlastností nových aut, a to zejména při pohybu v terénu, nabízet zásahy ve prospěch uskutečnění kontraktu. Za odstranění problémů (a tím i otevření cesty k podepsání smlouvy) měly být po představitelích automobilky požadovány úplatky.

Konkrétně se měl Barták provinit před šesti lety. Předně v únoru 2008, kdy měl při návštěvě USA neúspěšně požadovat pět milionů dolarů po někdejším velvyslanci Spojených států v České republice Williamu J. Cabanissovi, zastávajícímu post předsedy dozorčí rady automobilky Tatra. Zaplacením - k čemuž nedošlo - si firma měla umést cestu pro hladký průběh zakázky.

Také zbrojař Smrž se podle výsledku vyšetřování kriminalistů měl chtít přiživit nabídkou směřující k odstranění potíží. Podle obžaloby představitelům automobilky tvrdil, že má možnost ovlivnit rozhodování špiček ministerstva i vlády - a za peníze je ochoten lobbovat ve prospěch úspěšného uzavření obchodu.

Policejní detektivové tvrdí, že nabízel zajištění osobního setkání s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem; nejprve za sto milionů, aby nakonec slevil až na pětinu původně požadované částky.

Datum verdiktu neznámé

Oba muži vinu opakovaně odmítali - podle obžaloby se však Barták (který v té době ještě nebyl ministrem, ale prvním náměstkem ministryně v Topolánkově vládě Vlasty Parkanové) dopustil přijímání úplatku, zatímco Smrž se má zpovídat z pokusu o podvod.

V prvním případě je v případě uznání viny ve hře 5 až 12 let vězení, Smržovi hrozí sazba od 5 do 10 let odnětí svobody. Kdy padne verdikt, je otázkou - stěží to však bude již 31. ledna, do kdy předseda senátu Stanislav Králík prozatím rozplánoval termíny hlavního líčení.

Barták rázně popírá vše, co je mu kladeno za vinu - a naopak z korupčního jednání obvinil jednoho z korunních svědků: Ronalda Adamse, který v minulosti stál v čele Tatrovky. Ten prý nabízel peníze za to, že firma dostane další armádní zakázky. Tahle kauza se již projednávala před Městským soudem v Brně - přičemž padl zprošťující výrok.

V Bartákově kompetenci přitom pořízení nákladních aut vlastně nefigurovalo - jednání o jejich dodávce měl na starosti další z náměstků ministryně, Jaroslav Kopřiva spravující úsek vyzbrojování.