Na podzim se mluvilo pouze o cizinci zběsile ujíždějícím před policií chtějící s ním řešit překročení dovolené rychlosti – a nerozpakujícím se dokonce autem proti policistům útočit; dnes však je jasné, že šlo o prvního zadrženého člena skupiny pašující cigarety z Ukrajiny. Její počínání celníci v rámci akce s krycím názvem Dental sledovali bezmála dva roky.

„Tehdy byl pronásledován policií poté, co překročil rychlost v lochkovském tunelu – a dvousetkilometrovou rychlostí se hnal po dálnici až na Tachovsko," připomněl Hrubý s tím, že teprve na západě Čech se uprchlíka podařilo zastavit – přičemž havaroval a navzdory tomu, že utrpěl zranění, snažil se utéct; byl ale zadržen a skončil ve vazbě.

V nabouraném autě se pak našel kontraband v podobě pašovaných cigaret, jimž chyběly kolky prokazující řádné uhrazení spotřební daně v České republice.

Opatrné dopadení

Nyní je za mřížemi vazebních cel i další čtveřice cizinců, patřící podle celníků k téže organizované zločinecké skupině. Klec spadla 16. dubna v Chebu. Podle slov Hrubého se tak stalo poté, co operativci celníků sledovali náklad pašovaných cigaret přes celou republiku.

Po zkušenostech s listopadovou honičkou ale měli jasno: aby nedošlo k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu při další stíhací jízdě, je třeba naplánovat úder na okamžik vykládky. Právě proto zásahová jednotka Generálního ředitelství cel udeřila zrovna v Chebu.

Odbyt u hranice

Podařilo se tehdy zajistit dvě auta použitá k transportu kontrabandu, BMW 525 D a Audi A4 – a také 265 060 kusů nezdaněných cigaret; kuřiva určeného k prodeji na tržnicích podél česko-německé hranice. Do příhraničních tržnic míří podle specialistů celní správy zhruba 90 procent cigaret, které se k nám kvůli výrazným cenovým rozdílům pašují z území někdejšího Sovětského svazu.

Kupce tam kuřivo bez patřičného kolku, nabízené podstatně levněji než v oficiálních prodejnách, nachází jak v řadách kuřáků zpoza hranice, tak mezi místním obyvatelem ze sociálně slabších skupin. Zbývající desetina pašovaných cigaret nachází odbyt ve vnitrozemí, kde je nezdaněné kuřivo nabízeno formou podomního prodeje (zpravidla v Praze a v dalších velkých městech, pro něž je příznačná anonymita – a současně vysoká koncentrace možných odběratelů). Zájem mají především obyvatelé ubytoven a cizinci pracující na stavbách.

Jako na vojně

Akce Dental představovala výrazný zásah do zásobování bujícího černého trhu; podle slov Hrubého jde o jeden z nejrozsáhlejších případů z poslední doby. „V čele stála žena středního věku těšící se přirozené autoritě a respektu, poznamenal šéf jednotky pro potírání celních a daňových podvodů. Členové skupiny měli přesně určené role a uplatňovala se téměř vojenská organizace a kázeň.

Jedním ze zadržených mužů je ostatně bývalý legionář, který kdysi působil v Afghánistánu. Nikoli jako příslušník ruských nebo ukrajinských jednotek, ale jako žoldnéř soukromé armády – zato působící v rámci speciálních sil, a tudíž disponující zkušenostmi, díky kterým se skupina snažila vyhýbat odhalení (a celníci neskrývají, že dostat se pašerákům na kobylku skutečně nebyl jednoduchý úkol).

Zločin se mění

Tytam jsou doby, kdy podloudníci (tehdy se jednalo téměř výhradně o asijské skupiny) usilovali o výrobu padělků na našem území. Takovéhle manufaktury v posledních letech vymizely. Aktuálním trendem zločineckých gangů (opět fungujících v režii cizinců, ale tentokrát především Ukrajinců, Poláků či Rusů) je kuřivo – ať už pravé výrobky značek uvedených na obalech, nebo jejich padělky – pašovat z východu.

Ceny jsou tam nízké – a dá se pružně reagovat na poptávku, aniž by bylo nutno skladovat zboží či suroviny, tím zvyšovat riziko odhalení – a navíc „utápět" peníze v zásobách či pořizovat výrobní technologie. Už se také tohle zboží nepašuje po kontejnerech. Náklad objednaný odběratelem převáží osobní auto. Nebo maximálně dodávka.

Akce Dental

Právě tímto „moderním" způsobem fungovala ukrajinská skupina, kterou celníci rozprášili v rámci akce nazvané Dental. Pátrači prozatím vyčíslili, že daňový únik způsobený její činností dosáhl nejméně 26 milionů korun. Minimálně od května 2013 tito pašeráci dováželi cigarety jak přímo z Ukrajiny, tak z ilegálních meziskladů na území Maďarska a Slovenska. Celníci zmapovali, že na naše území dopravili 8,5 milionu (39 tisíc kartonů) cigaret různých značek.

Během dvouletého sledovaného období k tomu posloužilo na 40 osobních aut a dodávek, vesměs opatřovaných padělanými nebo kradenými registračními značkami. Aby vozidla nebudila pozornost, dostávala vždy číslo příslušné země: na Ukrajině ukrajinské, v Maďarsku a na Slovensku pak tamější, hranice České republiky už zase překračovala s namontovanou značkou, jaká je běžná u nás. Nešlo ale o obyčejné vozy, připomínají celníci. Přímo v automobilkách si je uživatelé nechávali přizpůsobit; hlavními úpravami byly optimalizace motoru. Tedy zvýšení jeho výkonu.

Pětice obviněných, jimž v případě uznání viny a odsouzení hrozí za krácení daně tresty odnětí svobody v délce od pěti do deseti let, by nakonec měla být souzena v Brně. Případ totiž celníci podle zásady územní příslušnosti předali jihomoravským kriminalistům. Proč právě jim? K porušení zákona docházelo v okamžiku vjezdu pašeráckých vozů na území naší republiky – tedy na jižní Moravě.

Dopadli další partu

Ani pražští detektivové ale řešení případu pašování cigaret nezůstali ušetřeni. S akcí Dental úzce souvisela samostatná akce Celního úřadu pro hlavní město Prahu s krycím názvem Xanh, zaměřená proti jiné skupině ukrajinských dovozců nelegálních cigaret. Výsledkem tříměsíčního sledování bylo zadržení a vazební stíhání šesti osob, jimž v případě odsouzení hrozí až osmileté tresty.

Proti nim celníci společně se specialisty hospodářské kriminálky I. obvodu pražské policie udeřili v květnu (a shodou okolností se jako nejvýhodnější jevil úder provedený v katastru Brna). Výše možného úniku na spotřební dani byla prozatím vyčíslena na dva miliony korun, připomněla Ivana Kurková z Celního úřadu pro hlavní město Prahu.

Těžko zastavitelná auta

Ani v tomto případě tedy nešlo o nic malého. Svědčí o tom slova vedoucího pátracího odboru pražského celního úřadu Václava Mikeše: během domovních prohlídek, v meziskladu a v osobních vozidlech celníci objevili 857 640 kusů cigaret. „Mimo to bylo dále zajištěno i 40 tisíc eur v hotovosti a pět vozidel, která pašerákům sloužila při přepravě kontrabandu," poznamenal Mikeš. Auta přiblížil jako „silná, rychlá a těžko zastavitelná".

Zásahy proti pašerákům nejsou jednoduché – a neobejdou se bez mezinárodní spolupráce. V úterý to připomněl mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. „Postupovali jsme v úzké spolupráci s kolegy na Slovensku a v Maďarsku," konstatoval.

Zisk se šplhá i na sto procentDůvody pašování cigaret jsou jednoznačně ekonomické. Na území Ukrajiny, Běloruska či Moldávie lze krabičku cigaret pořídit za cenu do jednoho eura. Liší se to podle značky, ale platí, že v přepočtu na naše peníze lze nakoupit za cenu od 20 do 25 Kč. Při prodeji na černém trhu jsou pak u nás ceny zhruba dvojnásobné: renomované značky se nabízejí za 40 až 45 Kč za krabičku, „obyčejnější" zboží bývá k mání za 25 až 35 Kč.

Bývá pravidlem, že zločinecké skupiny jsou velmi dobře organizované, s jasně stanovenou hierarchií – a členové gangu mají striktně rozdělené role. Hlavní organizátoři se starají o nákup a následný prodej cigaret. Další členové mají na starosti dovoz – přičemž vedle řidičů transportních aut figurují ve skupině i lidé, jejichž úkolem je postarat se o hladký průjezd kurýrních vozidel. To zpravidla obstarává předjezdec, který sleduje, zda se na zvolené trase nenacházejí hlídky policie nebo celní správy. Samotní „dělníci" vědí přitom přesně jen to, co znát potřebují: nemají informace o původu zboží ani o jeho odběratelích.

Skupiny fungují v maximálním utajení a zásilky kuřiva vozí v menších objemech – dodávkovými vozy nebo osobními auty. Zpravidla jde o luxusnější výkonná vozidla, jejichž řidiči se snaží udělat vše, aby se vyhnuli dopadení. Podle zkušenosti celníků i policistů se nerozpakují autem třeba i zaútočit. Případná ztráta vozu nebo nákladu nepředstavuje pro gangy velký problém; cílem je v případě hrozícího odhalení zachránit to nejcennější: řidiče a informace nacházející se ve vozidle (zpravidla mobilní telefon a pokyny týkající se místa určení a vykládky spojené s předáním peněz).