Obžalovaní vinu od počátku odmítají s tím, že projekt opencard byl dlouhodobým problémem právě z éry primátora Béma a že kvůli dříve uzavřeným licenčním smlouvám nemohli postupovat jinak.

Elektronická karta mohla fungovat dál 

Bém přiznává, že v projektu se určitě staly chyby a je ochoten přijmout díl politické odpovědnosti. Přesto je ale přesvědčen, že kdyby byl projekt Opencard po roce 2010 „kvalitně a zodpovědně manažersky a politicky řízen", tak elektronická karta Pražana mohla fungovat a být pro Prahu dobrým řešením. „Bohužel, to se nestalo. Rozvoj karty se zastavil a naprostá většina rozhodnutí, která mí nástupci udělali, byla špatná," napsal ve čtvrtek Bém.

V rozhodnutí, za které ve čtvrtek padly tresty, podle něj nešlo o žádnou tzv. „nápravu" údajně špatných historických smluv, ale o zadání zakázky z ruky předem určenému zájemci.

Zavedení Opencard 

„Tedy netransparentně, a to ještě za ceny na provoz kartového centra výrazně vyšší, než vzešly z původního otevřeného výběrového řízení. A to je opravdu odpovědnost pánů exprimátorů a dalších rad," míní Bém, který stál v čele metropole od listopadu 2002 do listopadu 2010.

Zavedení karty schválili radní v říjnu 2005. Po pilotním projektu se karty začaly vydávat od dubna 2007, větší zájem o ně ale začali Pražené projevovat až poté, co karta od roku 2009 nahradila roční papírovou tramvajenku. O problémech kvůli předražení projektu se začalo veřejně mluvit v listopadu 2009, od roku 2010 prověřovala projekt policie.

Čtěte také: Rozsudek v kauze opencard může ohrozit demokracii, řekl Svoboda