Desetiletá Vanda se o letních prázdninách projížděla se svým bratrem a tatínkem v Davli u Prahy na kole, domů už nedorazila. Dívku zabil řidič škodovky, který měl v krvi dvě promile alkoholu. O den později skončil pod koly auta osmašedesátiletý důchodce z Černošic. Řidič usedl za volant rovněž opilý. Dvě promile alkoholu v dechu naměřili strážníci i muži, který loni v lednu naboural před jejich zraky čtyři zaparkované automobily. Neusmrtil nikoho jen náhodou.

To je jen zlomek případů z černé svodky za loňský rok. Opilci na pražských silnicích vloni zabíjeli nejvíce za posledních sedm let. Čerstvá statistika, se kterou v úterý novináře seznámil ředitel pražské policie Martin Červíček, je neúprosná.

Přibylo zraněných

Vinou alkoholu v krvi motoristů, cyklistů a chodců zahynulo sedm lidí. V porovnání s roky 2008 a 2007, kdy alkohol vedl k usmrcení dvou lidí, je to extrémní nárůst. Takto černé číslo policisté naposledy zaznamenali v roce 2002.

Pouze rok 1999 přinesl hrůznější bilanci. Tehdy opilci usmrtili deset lidí. Těžce zraněných při dopravních nehodách, na kterých nesl vinu alkohol, bohužel také přibylo téměř dvojnásobně. Ze čtrnácti v roce 2008 na dvacet sedm v uplynulém roce. „Policisté se snaží, aby byl počet obětí nehod co nejmenší.
Dáváme řidičům dýchat při každé silniční kontrole. Už v lednu se to pozitivně projevilo,“ řekl v úterý velitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula. Podle něj jsou povinné decho vé zkoušky účinnou prevencí a nijak zvlášť policisty nezatěžují. Řidiče by v rámci kontrol stejně zastavovali.

„Dokonce teď evidujeme i případy, kdy chodí lidé na policejní oddělení před tím, než nasednou do auta cestou do práce a nechají se dobrovolně otestovat na přítomnost alkoholu v krvi,“ doplnil Švrčula.

Dopravní odborníci se ale domnívají, že nárůst počtu tragických nehod pod vlivem alkoholu je v Praze pouhý výkyv. „Jediný způsob jak proti tomu bojovat je důsledné a přísné stíhání opilců za volantem. Nesmí si myslet, že jim pití před jízdou projde. Jsem příznivcem dechových zkoušek při každé silniční kontrole. Naproti tomu nefandím masivním dopravním akcím.

Dopravní policisté by měli dnes a denně stát na nebezpečných úsecích a chytat opilé řidiče,“ řekl dopravní expert Stanislav Huml.

Jen za loňský rok policisté zastavovali řidiče při 286 kontrolách. Někteří řidiči ale akce vítají. „ Když už vás policie zastaví, dýchnutí do přístroje není žádné zásadní zdržení. Ten, kdo má čisté svědomí se tomu klidně podrobí. Řidiči v Praze jsou moc agresivní. Myslím si, že i to má na zvýšeném počtu úmrtí na silnicích výrazný podíl,“ řekl profesionální řidič Miloslav Přikryl.

Nejnebezpečnějším úsekem v Praze je okolí lanového mostu s napojením na Jižní spojku. Švrčula uvádí, že v hlavním městě nejsou místa, kde by opakovaně docházelo k nehodám s oběťmi na životech.