Když budete postupovat podle rad našich odborníků, uvidíte, že příprava zdravého jídla je naprostá hračka. Kromě toho, že v kuchyni nemusíte strávit dlouhé hodiny, budete se také cítit mnohem zdravěji a lehčeji.

  1. Vybírejte libové maso – místo vepřového bůčku nebo krkovice kýtu či panenku, místo hovězího předního hovězí zadní, z kuřete či krůty si vezměte prso a tučnější stehna a křídla nechte ostatním členům rodiny. Během přípravy odstraňte z masa viditelný tuk a popřípadě i kůži.

  2. Šetřete s tukem – tuk není vhodné zcela vylučovat, ale jeho množství v klasických receptech bývá zbytečně velké, můžete proto bez obav ubírat. Pokud máte kvalitní nádobí, pro přípravu pokrmů stačí jedna či dvě lžíce oleje.

  3. Místo smažení pečte v troubě – můžete v ní připravit karbanátky, řízky, hranolky a další pokrmy. Pokud budete přece jenom občas smažit, odsajte přebytečný tuk ubrouskem.

  4. Pozor na tučné dresinky – jste-li milovníky majonézových dresinků, zkuste část majonézy nahradit bílým jogurtem nebo zakysanou smetanou.

  5. Sledujte tučnost mléčných výrobků – máte-li rádi klasické omáčky, místo 33% smetany použijte 12% nebo ji zkombinujte s mlékem. Případně můžete tučnější smetanu přidat zbytku rodiny poté, co si odeberete svou porci.

  6. Omáčky zahušťujte rozmixovanou zeleninou, bramborou nebo rozemletými ovesnými vločkami, ale ani trošku klasické mouky v omáčce není problém.

  7. Každé jídlo doplňte zeleninou. Pokud se jedná o sladké jídlo, doplňte ho přiměřeným množstvím ovoce.

  8. Používejte méně cukru – ve sladkých receptech můžete množství snížit na polovinu. Zbytek rodiny si může sladkou buchtu posypat cukrem až na talíři.

  9. Každé jídlo by mělo obsahovat zdroj bílkovin, aby vás lépe nasytilo (maso, vejce, tofu, u sladkých jídel např. tvrdý tvaroh).

  10. Hlídejte velikost porce a dodržujte pravidlo zdravého talíře (půl talíře zeleniny, čtvrt talíře příloha a čtvrt talíře maso nebo jiný zdroj bílkovin).

Díky tomuto pravidlu lze udělat například i z vepřa-knedla-zela vyvážený oběd vhodný do jídelníčku hubnoucí osoby. Součástí zdravého talíře by ale neměly být smažené pokrmy.

Stop obezitě.Zdroj: stob.czTIP: Inspiraci na spoustu zdravých a chutných receptů najdete na www.stobklub.cz.

Přijďte se v rámci Světového dne obezity začátkem března poradit s odborníky STOBu nebo si zdarma nechat změřit složení těla. Více informací o akci na www.stob.cz.