Podle Matěje Koutného, manažera startupové firmy Blahobyty, jsou ale zmíněné statistiky nadnesené. „Ty hodnoty jsou zkreslené. Většina bytů totiž po většinu roku není k dispozici. Přehnaný je podle mě i odhad lůžek na byt,“ tvrdí Koutný.

Jeho nový byznys zajišťuje za provizi poskytovatelům ubytování v soukromí veškerý servis s tím spojený. „Kolem Air-bnb a podobných služeb existuje řada mýtů a někdy se až démonizují. To mi vadí, přestože nemám důvod je obhajovat za každou cenu. Nepracujeme pro ně, jen jsme s kolegy využili příležitosti na trhu. Náš byznys je zcela legální, odvádíme daně a tak dále,“ dodává Koutný. 

Jak v kostce vaše firma funguje?

V podstatě pomáháme lidem, kteří chtějí svůj byt nabízet ke krátkodobým pronájmům na platformách, jako je Airbnb a Booking, ale nemají na to dostatek času, nebo se tomu nechtějí věnovat. Jde často o majitele nemovitostí, kteří chtějí vydělat více, než je zvykem, a nestarat se o nic. Nebo o lidi, kteří bydlí mimo Prahu, ale mají tu byt, který využívají jen příležitostně, a snaží se o to, aby neležel ladem. 

Vaši klienti tedy nezvládají starat se o své byty?

Já o tom vím své, jelikož jsem se nestíhal plně věnovat svému bytu na Airbnb, a tak jsem hledal a bohužel nenašel žádnou kvalitní službu, která by mi pomohla. Naše statistika říká, že čtvrtina z těch, kdo si vyzkouší roli hostitele, po čase na krátkodobé pronájmy zanevře. Hlavním důvodem je spousta práce. Turisté si přijíždějí, jak se jim zlíbí. Požadují servis nonstop, očekávají kvalitu jako v hotelu a za sebemenší pochybení vám dají děsivou recenzi.

Každému v jeden moment dojde, že tahle nekonečná práce, bez nároku na dovolenou, možná není to pravé. Naše statistiky ukazují, že měsíčně jeden pronajímaný apartmán spolkne zhruba 40 hodin času. Navíc už dnes nestačí pouze dělat Airbnb, musí se dělat dobře.

Obhospodařujete dnes zhruba stovku bytů a zřejmě jste v tom směru jedničkou na českém trhu. To nepůsobí úplně giganticky. Má tohle podnikání nějaká větší úskalí nebo překážky, které je třeba překonat?

Náročnost tohoto byznysu je dost vysoká. Jsme de facto hotel, který má pokoje rozmístěné všude po Praze. Z toho logicky plyne spousta komplikací. Musíte mít velice dobrý přehled a organizaci práce. Také spolupracovníky, na které je spoleh. Musíte skvěle zvládat logistiku, komunikaci a mít dobře nastavené procesy.

Je rozdíl, když pokojská musí za směnu obejít patro, nebo když musí na 4 různé adresy. Proto od začátku investujeme spoustu času i peněz do optimalizace a automatizace všeho a jedině tak umíme udržet vysokou kvalitu i rozumné tempo růstu. Věřím ale, že jsme teprve na začátku a v budoucnu budeme spravovat bytů mnohem více.

Zveličuje se podle vás vliv Airbnb na růst cen nemovitostí a nájmů? A pokud ano, můžete to doložit?

Jde zejména o hru s čísly. Airbnb samo nezveřejňuje žádné podrobnější statistiky o své činnosti, a tak si musí každý získat data sám. Náš byznys je na datové analytice postavený, a tak víme, že je na Airbnb mnohem méně aktivních bytů, než se na první pohled zdá. Více než dvě třetiny z nabídky jsou totiž byty, které se pronajímají pouze občas například, když jede majitel na dovolenou. Případně jde o úplně neaktivní nabídky, které samozřejmě na ceny na pražském realitním trhu nemají žádný vliv.

V praxi je na Airbnb okolo čtyř tisíc bytů, což je z pohledu Prahy opravdu kapka v moři. Jen pro ilustraci jde o pouhou třetinu bytů postavených v roce 2016. Nedostatečná výstavba nebo velké množství nevyužitých nemovitostí mají mnohonásobně větší vliv na ceny na trhu než krátkodobé pronájmy.

Přijímáte pod svá křídla jen majitele bytů, nebo i nájemce?

Pokud nájemci mohou legálně byt nabízet k užívání dalším, určitě jsou naše služby i pro ně. Většinu našich klientů ale tvoří přímo majitelé. 

Jak často musíte řešit individuální problémy, třeba škody způsobené hosty?

Navzdory běžným představám se jedná o jednotky případů měsíčně. Vzhledem k tomu, že aktuálně měsíčně odbavíme okolo 500 pobytů, jde o nízký počet. Obecně si myslím, že jsou obvyklé problémy spojené s tím, že se majitelé svým bytům a hostům dostatečně nevěnují. Pokud se o byt staráte při zaměstnání, určitě se vám stane, že hostům pořádně neukážete, kam vyhazovat odpad, a oni jej pak nechají na chodbě. To by se profesionálům, jako jsme my, stát nemělo.

Souhlasíte s tím, jak pražský magistrát nedávno vyčíslil daňové ztráty města kvůli neplacení daní z Airbnb? Odhadli to na nejméně 120 milionů korun…

Rozhodně nesouhlasím. Magistrát při výpočtu ušlého příjmu z lázeňských poplatků počítá s tím, že je každé lůžko dostupné 365 dní v roce, což je samozřejmě nesmysl. V praxi je 65 % nabídek aktivních pouze na velice omezenou dobu a to s čísly znatelně zahýbe. Těžko říct, kdo daně platí a kdo ne. My samozřejmě všechny náležitosti plníme a já si osobně nemyslím, že těch střelců, kteří na internetu nabídnou svůj byt a nezaplatí žádnou daň, bude tolik. Spíš spousta lidí platí daně tak nějak trochu a hodně povinností jim uniká. 

Jak by podle Vás měla vypadat ideální regulace služeb „digitální ekonomiky“, kromě Airbnb třeba také Uberu a podobných?

Myslím, že je potřeba, aby regulátoři nejprve pochopili, jak tyto služby fungují, a teprve poté vymýšleli regulaci. Místo nových regulací bychom se měli zbavit zastaralých omezení a pouze zefektivnit systém výběru daní a kontroly, maximálně ho zdigitalizovat.

Nemyslím si, že žijeme v době, kdy by taxikáři potřebovali mít certifikované taxametry, protože technologie umožňují nová řešení. Stejně tak si myslím, že je možné se domluvit například s Airbnb, že bude za svoje klienty odvádět místní poplatky, protože s jednou platformou se bude komunikovat lépe než se stovkami uživatelů.