Obecně se dá říct, že „tablety na hubnutí“ existují. Jsou to například preparáty, které omezují vstřebávání tuků ze střeva, jiné mění způsob, jakým lidský organismus přistupuje k metabolismu cukrů a tuků, další mohou ovlivňovat zacházení našeho organismu s tukovými zásobami.

Odborníci však zdůrazňují, že začínáte-li s hubnutím, je nejlepší poradit se s lékařem. Ten vám nejlépe ukáže základní směry, kterými se můžete vydat, případně vás pošle na laboratorní vyšetření. Následně vám může doporučit konkrétní přípravek. Naordinovat si užívání hubnoucích preparátů jen laickou úvahou není dobrý nápad.

„Nemělo by vás zajímat, jestli potřebujete spalovač tuků nebo zrychlovač metabolismu. V první řadě byste se měli poradit s někým, kdo tomu rozumí,“ zdůrazňuje obezitolog MUDr. František Hriňovský.

Modré tablety jsou nejlepší jako sedativa, červené a oranžové ideální stimulanty, žluté antidepresiva, zelené fungují na úzkost a bílé jsou nejčastěji spojované s léčbou bolesti
Na barvě léků záleží. Pravidla jsou velmi zajímavá

Na otázku, zda jsou běžně dostupné přípravky na hubnutí bezpečné, má lékař pro někoho možná překvapivou odpověď: „Pokud daný přípravek nemůže být nebezpečný, je vám k ničemu. Pokud vám někdo řekne, že nějaký preparát můžete užívat, jak často chcete a v jakémkoli množství, aniž by vám to ublížilo, je škoda za něj vyhazovat peníze.

Nemá totiž žádný biologický účinek. Pokud chcete něco změnit, musíte nějakým způsobem ovlivnit biologické děje, které probíhají ve vašem těle. Funkční lék může být nebezpečný, ale pokud berete správnou dávku, tak vám neuškodí.“ Důležitou věcí u léků, a to platí i pro ty na hubnutí, je tedy určení správné dávky. Tu vám doporučí zase jen odborník.

Vyšetření na prvním místě

Ověřených léků na obezitu, které jsou jen na lékařský předpis, existuje celá řada a jsou velmi různorodé. Ale než vám někdo takový lék předepíše, musí vás vyšetřit. Můžete být totiž obézní, a přitom vůbec nepotřebujete léky na obezitu, protože máte například sníženou funkci štítné žlázy. Nepotřebujete léky na hubnutí, ale na zvýšení hladiny hormonů štítné žlázy. Zlepšením metabolismu štítné žlázy by pak měla jít tělesná hmotnost dolů sama.

„Obezita obecně je nerovnováha kalorického příjmu a výdeje. A protože v historii lidé znali spíše nedostatek, je náš organismus nastavený tak, aby si v době hojnosti dělal zásoby. Pokud máte nadváhu, v první řadě musíte začít kontrolovat svůj kalorický příjem a výdej,“ radí lékař.

Bez pohybu to nepůjde

Pokud byste chtěli docílit trvalé redukce hmotnosti bez pohybu a cvičení, nepovede se vám to ani se sebelepším přípravkem na hubnutí. „Zařazení pohybu je naprosto nezbytné. Ovšem nedoporučuji začít běhat, když máte 120 kilo,“ varuje odborník.

Rizikové faktory infarktu: dlouhotrvající stres, nezdravý životní styl (kouření, obezita a nedostatek pohybu), vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol
Lidé by si měli dát velký pozor. Zabíjí nás blahobyt, varují odborníci

„Tím si úplně zničíte kolena. Ideální je zařadit pro začátek plavání nebo jízdu na kole či rotopedu. Připravte se na to, že při správném hubnutí se nadbytečných kil budete zbavovat minimálně stejně dlouho, jak dlouho jste je nabírali. A pokud vám někdo nabízí, že byste mohli redukovat váhu bez zvýšení fyzické aktivity, určitě zpozorněte. Vždy to bude za cenu svalové atrofie. A svaly potřebujeme, bez nich se hýbat nemůžeme.“

Zázračná pilulka, která slibuje úbytek kil bez jakýchkoli omezení, je vždycky podvod. V lepším případě jen nepomůže, v horším dokonce uškodí.

Přírodní doplňky stravy na hubnutí a jejich účinky
Pokud cvičíte a dodržujete zdravý jídelníček, mohou následující pomocníci vaše snahy urychlit.

Jablečný ocet
- navozuje pocit plnosti
- acetát obsažený v octu omezuje ukládání tuků v těle
- obsažené pektiny přispívají k regulaci hladiny cholesterolu
- pektiny rovněž regulují náhlý vzestup hladiny glukózy v krvi po jídle

Chlorella
- je bohatá na řadu vitaminů, minerálů a antioxidantů
- pomáhá tělu lépe štěpit tuky
- omezuje kolísání hladiny glukózy v krvi
- vysoký obsah vlákniny pomáhá překonat chuť na sladké

Spirulina
- její celkový objem tvoří z více než 60 % bílkoviny
- příznivě ovlivňuje hladinu tuků v krvi
- obsahuje vysoké množství antioxidantů (chlorofyl)
- snižuje oxidační stres a projevy systémového zánětu (obojí je při obezitě zvýšené)