Zhubnout se dá hlavně změnou stravy a také pohybem. To je známá věc. Ke ztrátě kilogramů nadbytečného tuku ale přispějí i různé stimulanty, spalovače a přírodní látky, které organismu pomáhají se zažíváním i odvodněním při zadržování tekutin, potlačují chuť k mlsání či odbourávají tukové buňky. Jedná se však pouze o pomocníky hubnutí, nezměníte-li životní styl, jsou zbytečné.

Tloustnu i ze vzduchu

Výmluva, že někdo tloustne i ze vzduchu, může pocházet z toho, že dotyčný trpí plynatostí. Nejenom tukové vrstvy jsou příčinou většího břicha, v některých případech, často po období přejídání, za něj může nadbytek plynů ve střevech. Zaměřte se proto na jídelníček. Plynatost způsobuje především kapusta, zelí, cibule, květák, hrách či fazole, ale nejen oni. Proto sledujte, jak na vás působí i nejrůznější kombinace pokrmů, příkladem může být šunkový chlebíček a ovocný koláč.

Na jídlo si udělejte dost času, rychle hltání způsobuje sníženou sekreci žaludečních šťáv. Posaďte se, jezte pomalu a vše dostatečně rozkousejte. Přehodnoťte také množství, které spořádáte, přeplněný žaludek se vyprazdňuje pomaleji a podporuje reflux do jícnu a úst. Někdy pomůže i malá změna a centimetry po obvodu břicha zmizí.

Trávení narušuje i stres, což možná znáte z období zkoušek nebo výjimečných situací, kdy jste neměli na jídlo ani pomyšlení. Stresové hormony, například adrenalin a kortizon, snižují přítok krve do trávicího ústrojí a odvádějí ji do svalů. Způsobují také stahy žaludečních svalů, čímž se zmenšuje objem žaludku, může se také zvyšovat tvorba žaludeční kyseliny. Při stresu polknete i větší množství vzduchu než obvykle, což opět způsobuje plynatost.

Někdo to rád horké

Hubnutí napomáhají potraviny, které zvyšují tělesnou teplotu. Jedná se o takzvanou termogenezi, kdy při trávení spalujete kalorie. Na tomto principu fungují některé tablety na hubnutí a také některé čaje. Pokud si okořeníte život některými druhy koření, jako jsou pepř nebo chilli, dokážete povzbudit spalování tuků a zároveň utlumíte chuť. Tento ostrý přístup ke stravě ovšem není nic dobrého pro ty, kteří trpí nemocemi zažívacího traktu nebo mají vysoký krevní tlak. Za spalovacím efektem chilli je látka jménem kapsaicin, jenž je v něm obsažená. Černý pepř je zase nabitý piperinem. Dokáže povzbudit metabolismus a snížit hladinu tuků v krvi. Dobře si vede při hubnutí i zelený čaj. Kofein, katechin a antioxidanty obsažené v tomto životabudiči dokážou působit proti roztahovačným tukovým buňkám.

Na trhu se objevuje řada preparátů, které slibují hubnutí, přesto stále platí, že přirozenějším způsobem je změna stravy. Pravidelně se hýbejte a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám se spoustou mouky a cukru, o kterých nic nevíte. Pokud to jde, dopřejte si domácí kuchyni.

Čaj z andělikového kořene

Pro dobré trávení zkuste čaj z andělikového kořene, který povzbudí tvorbu žaludečních šťáv. Třicet gramů nasekaného kořene zalijete 500 mililitry vroucí vody a nechte deset minut vyluhovat. Sceďte a užívejte dvě lžičky čaje třikrát denně před jídlem.

Fenykl zahání hlad

Fenyklová semínka pomáhají „vyfouknout“ břicho a potlačují hlad. Jedna lžíce fenyklu dodá tělu víc vápníku než lahev mléka.

Ananas a papája snižují obsah plynů

Trávení podpoříte čerstvou ananasovou šťávou, která obsahuje enzym bromelin, či papájovou šťávou s enzymem papain. Oba podporují zažívání. Vymačkejte šťávu z poloviny papáje nebo třetiny syrového ananasu a přidejte stejné množství neperlivé vody. Šťávu pijte třikrát denně před jídlem po dobu tří dnů. Využít můžete i lety ověřený domácí recept – šťávu z kysaného zelí. Obtíže pomůže zmírnit heřmánek, fenykl, meduňka nebo andělikový kořen ve formě čaje nebo tinktury po jídle.