Po tisících a tisících analýzách odborníci z americké univerzity v Michiganu stvořili index, pomocí něhož lze vypočítat, kolik času života můžete získat nebo ztratit výběrem určitých potravin. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v odborném časopise Nature Food.

Vědci se soustředili na zdravotní přínosy konzumace mléčných výrobků, ořechů a semen, ovoce, mořských plodů, ovoce, zeleniny, luštěnin a celozrnných produktů z různých zdrojů a negativa konzumace průmyslově zpracovaného masa, slaných potravin, transmastných kyselin neboli ztužených tuků a slazených nápojů.

Takže čeho se bát? Co nám nejvíce zkrátí život? Jedním z hlavních padouchů je obyčejný párek v rohlíku. Je třeba si uvědomit, že studie byla zpracována v USA, kde hot dog v bílé sladké žemli, mohutně zalitý sladkým kečupem a hořčicí a posypaný karamelizovanou cibulkou, seženete skoro na každém rohu jakéhokoliv města. Proto byl párku ve studii věnován poměrně značný prostor. Zdravotní zátěž, která byla pomocí indexu pro jeden párek v rohlíku vypočítána, činí minus 36 minut života. Důvody jsou škodlivé účinky ze zpracovaného masa, tedy vysoké množství solí, tuků, a v žemli cukrů.

Červené maso je na seznamu vražedných potravina podle autorů aktuální studie s cukrem skoro nejvýše. Je totiž zodpovědné za většinu zdravotních potíží, včetně cukrovky, a to ze 45 procent, a úmrtnosti obecně, a to z 27 procent.

InfografikaInfografikaZdroj: Deník

Ovšem ani párek není pro Američany tím největším nebezpečím. Překvapivě se jím stalo hovězí maso s rajčatovou omáčkou a cibulí v konzervě. Bilance? Ztráta 71 minut života. Vědci poukázali na to, že malá množství rajčat a cibule, která byla v tomto pokrmu přítomna, nebyla schopna neutralizovat škodlivé účinky průmyslově zpracovaného masa.

Další vrah? Třeba smažená kuřecí křídla. Ta vás připraví ale jen o tři minuty a dvacet vteřin života. Je to pro vás překvapivé? Výsledku bylo dosaženo vyvážením prospěšných látek v jídle (vápník) a těch škodlivých složek (sodík a přepálené tuky).

Na druhou stranu například pizza (třeba Margherita) má index skoro neutrální, přijdete jen o vteřiny. Rajčata a vápník z mozzarelly dokážou eliminovat podle vědců škodlivé účinky sodíku a ztužených tuků. Porce štrúdlu s jablky a ořechy funguje podobně.

Blahodárné omega-3 kyseliny 

Vědci ve své práci opakovaně zdůrazňovali blahodárné účinky konzumace omega-3 esenciálních mastných kyselin. Ty se nejčastěji vyskytují v potravinách z mořských plodů, ořechů a luštěnin. I proto taková konzerva sardinek v tomatovém sósu vám dá navíc 82 minut života. Ryby a zelenina, stará známá kombinace. Znamená to tedy, že pokud nyní začneme pojídat sardinky v passatě, máme zaručený dlouhý život bez nemocí? Takhle to, bohužel, nefunguje.

Počítat minuty svého života na kalkulačce rozhodně nemá smysl. Jen matematika našemu zdraví nepomůže. Nejdůležitější je změnit špatné stravovací návyky, k čemuž může představený index napomoci. Naše každodenní strava by měla obsahovat co nejvíce produktů z pozitivního seznamu.

Podle nejnovějších dietních doporučení základem našeho jídelníčku by měla být zelenina a ovoce, přičemž z toho tři čtvrtiny zeleniny. Výživová pyramida klade důraz i na celozrnné produkty, a je jedno, zda to budou celozrnné těstoviny, nebo chléb. Specialisté také doporučují snídat přírodní jogurty a pít podmáslí, které jsou zdrojem vápníku a člověku prospěšných bakterií. Nikde žádný párek v rohlíku.