Prvním krokem pro správné fungování imunitního systému je jednoznačně dodržování zásad zdravého životního stylu. Jako každá část našeho těla, i imunitní systém vyžaduje správnou „potravu“ a vhodné aktivity.

Ideálem je nekuřák, který si denně dopřává vyváženou stravu s vysokým obsahem vitaminů a minerálů, pravidelně cvičí, udržuje si zdravou váhu, je střídmý v konzumaci alkoholických nápojů, dostatečně spí, dodržuje hygienické zásady, navíc si udržuje pozitivní myšlení a nepodlého stresu. Nejste ideální? Nevadí, kdo dnes vlastně je…

Podzimní neduhy

Alergie není pouze výsadou jarních a letních dní. Vodnaté a svědivé oči, rýmu a kýchání totiž na podzim velmi často spouštějí plísně. Příznaky alergie jsou leckdy netypické a může se projevovat dočasnou ztrátou čichu, bolestmi hlavy, zalehlýma ušima nebo celkovou vyčerpaností.

Kdy se očkovat proti chřipce?
Ideálně září až listopad.

Kolik dávek?
Jedna dávka ročně.

Kdo patří do rizikové skupiny?
Senioři nad 65 let, chronicky nemocní, kardiaci, astmatici či diabetici.

„Obtíže mají za následek špatný či přerušovaný spánek, nedochází k odpočinutí organismu v nočních hodinách, což následně ovlivňuje i naše činnosti během dne. V důsledku nevyspání se projevuje špatná koncentrace ve škole, v práci, ale i v jiných běžných denních činnostech, jako je například řízení auta a podobně,“ vyjmenovává následky alergie MUDr. Pončáková z Centra alergologie a klinické imunologie Nemocnice Na Homolce v Praze.

V podzimní a zimní sezóně jsou běžné chřipkové viry. Pokud se chřipka neléčí, může přejít do bronchitidy nebo zápalu plic. Chřipku někdy doprovází únava, průjmy, dokonce i zvracení. Typickými doprovodnými příznaky jsou zimnice, horečka, kašel a bolest krku.

„Onemocnění chřipkou může být velmi nepříjemné či závažné například pro chronicky nemocné děti s astmatem, cukrovkou, chronickým onemocněním ledvin či se srdečními vadami, ale také pro děti mladší dvou let. Děti jsou také významným nosičem. Ve školním kolektivu - za ‚normálních‘ okolností, nikoli v lockdownu - onemocní zhruba 40 % dětí, které většinově kolem sebe mají rizikové skupiny osob,“ říká MUDr. Alena Šebková, předsedkyně OSPDL ČLS JEP.

V chladném počasí vzkvétají také viry a bakterie způsobující akutní bronchitidu neboli zánět průdušek, který se často vyskytuje po běžném nachlazení, angíně nebo chřipce. Projevuje se kašlem, sípáním, dušností a bolestí v krku.

Na podzim a v zimě vás může potrápit také norovirus, který způsobuje zánět žaludku. Je extrémně nakažlivý, přenáší se z člověka na člověka nebo prostřednictvím kontaminovaných potravin. Onemocnění způsobuje průjmy, bolesti a křeče břicha, nevolnost a zvracení.

Pravděpodobnější na podzim než v jiných ročních obdobích jsou také ušní infekce, jež ale mohou také vyplývat z jiných onemocnění, jako jsou alergie, nachlazení či chřipka. Ušní infekce jsou častější u dětí a projevují se bolestí ucha, ztrátou sluchu, a mohou přejít ve zvracení či závratě.

Boj proti vetřelcům

Prevence je nejlepším způsobem, jak se chránit před přenosnými nemocemi nebo infekcemi během podzimního období. „Imunitní systém je velmi složitý. Zaručený recept, jak být zdráv, neexistuje. Svou roli hraje i genetika.

Obecně se dá říci, že imunitní systém posiluje dostatečný spánek 7–9 hodin denně, omezení konzumace alkoholu, aktivní pohyb alespoň 2,5 hodiny týdně, zdravá strava s omezením bílého cukru a užívání vitaminu D. Naopak je dobré se vyhnout chronickému stresu, kouření i pasivnímu a obezitě, která může vést k cukrovce,“ říká MUDr. Alena Dernerová.

I když neexistují vědecky ověřené přímé vazby mezi životním stylem a jeho vlivem na funkce imunity, máme jasno alespoň u stresu.

„Studie prokázaly, že imunitní funkce potlačuje i dlouhodobý stres, který je spouštěcím mechanismem například vzniku infekcí, ale v krajních případech i nádorových onemocnění,“ říká prof. MUDr. Jiřina Bartůňková, DrSc., přednostka Ústavu imunologie UK 2. LF a FN Motol.

Odborníci se shodují, že přílišná hygiena nevede k lepšímu imunitnímu systému a nemusí být tou nejlepší cestou k rozkvetlému zdraví.

„Některé matky budují pro své děti sterilní prostředí a to je také špatně. Sama ve své praxi jsem se setkala s tím, že takové děti trpěly alergickými potížemi a měly paradoxně menší odolnost. Prostě všeho moc škodí,“ doplňuje MUDr. Dernerová.

Jak se na podzimní plískanice připravit?

Budete-li své tělo zásobovat vhodnými potravinami na posílení imunitního systému, nejenže se lépe vyrovnáte s teplotními výkyvy a přechody, kdy si z nás zima dělá šprýmy, ale také se vám podzimní neduhy budou vyhýbat obloukem.

„Náš imunitní systém je stále aktivní, nikdy neodpočívá, a právě v průběhu infekce je mnohem aktivnější a náročnější na zdroje (zrychluje se metabolismus, je zvýšená potřeba látek pro tvorbu nových buněk atd.), které musí získat ze stravy,“ vysvětluje Ing. Mgr. Jitka Jirků, nutriční terapeutka působící v Canadian Medical.

Dostatečné množství vitaminů a stopových prvků hraje klíčovou roli pro správné fungování imunitního systému jak z pohledu prevence, tak i při léčbě nemoci. Nedílnou součástí optimálně fungujícího imunitního systému je i zdravá střevní mikrobiota (střevní bakterie).

Mezi klíčové vitaminy v boji proti infekci patří A, C a D, které jsou přímo zodpovědné za vyzrávání a efektivitu imunitních buněk, včetně jejich schopnosti rozlišit škodlivé látky a efektivitu jejich reakce. Vitamin D je nezbytný pro fyzické i duševní zdraví. Protože však v podzimním období získáváme menší množství slunečního světla než v létě, vystavujeme se riziku nedostatku vitaminu D.

„Vitamin D má zcela zásadní význam pro lidské zdraví. Jeho nedostatek má nepříznivý vliv na imunitu – například na onemocnění dýchacích cest, funkci srdce a svalů, krevní tlak, nervovou soustavu, zdravý vývoj kostí a zubů či riziko vzniku některých nádorů,“ připomíná MUDr. Petr Podroužek, CSc., odborný ředitel EUC Laboratoří.

Vyjděte si proto častěji na sluníčko, užívejte doplňky stravy a jezte vhodné potraviny, jako jsou houby, tučné ryby, mořské plody, ovoce i zelenina. Zázračné potraviny nemusíte hledat na internetu, jsou na dosah ruky přímo u vás v obchůdku či na trzích. Nemoci nebudou mít šanci a budete se cítit více fit, svěží a zkrátka plní energie a dobré nálady.

Posilovače imunity

– Citrusové plody jsou bohatým zdrojem vitamínu C. Posilují imunitní systém a zvyšují tvorbu bílých krvinek.

– Červená paprika obsahuje až dvakrát více vinamínu C než citrusové plody. Obsahuje i zdraví prospěšné betakaroteny. Kromě toho, že „nakopne“ imunitní systém, vám pomůže udržet i zdravý zrak.

– Brokolice je plná vitamínů (A, C, E), minerálů, antioxidantů a vlákniny. Chcete-li její zdroje vytěžit na maximum, konzumujte ji syrovou.

– Česnek díky velké koncentraci sloučenin obsahujících síru, (například allicin), pomáhá snížit krevní tlak, brání kornatění tepen a posiluje imunitní systém.

– Zázvor je účinný při zánětlivých onemocněních, chronických bolestech a snižuje bolesti v krku.

– Mandle a oříšky jsou bohatým zdrojem vitamínu E, jež je klíčem ke zdravému imunitnímu systému. Konzumace 46 mandlí denně vám zajistí 100 % doporučeného denního množství vitamínu E.

– Kiwi je nabité zdraví prospěšnými látkami, jako jsou foláty neboli kyselina listová, draslík, vitamíny K a C.

SAD
Sezónní afektivní porucha (SAD) je poruchou nálady, která na podzim a v zimě postihuje mnoho lidí a může vést až ke klinické depresi. Dosud neexistuje žádná definitivní teorie ani důkaz o tom, co ji vlastně způsobuje, odborníci se však domnívají, že souvisí s hormonálními změnami v zimním období.

Příznaky SAD:
- smutek
- únava
- přibývání na váze
- problémy se soustředěním
- zvýšená touha být sám
- pocit slabosti
- větší potřeba spánku